De los escasos estudios filosóficos dedicados a Die vertauschten Köpfe de Thomas Mann se puede concluir que estamos ante una novela sobre la identidad personal, aunque resulta difícil de decidir en qué sentido lo es. Parecemos condenados a recaer en el dualismo cartesiano del que emerge la identidad autorreferencial del cogito, o bien en el reduccionismo neurocientífico o filosófico en el que la identidad personal deviene algo indiscernible. Nuestra hipótesis es que Die vertauschten Köpfe es una novela sobre la identidad personal en el sentido de la “identidad narrativa” defendida por Ricoeur principalmente en Temps et récit III, “L’identiténarrative” y Soi-même comme un autre.
From what scarce philosophical readings there are of Thomas Mann’s Die vertauschten Köpfe, one can conclude that it is a novel about personal identity, even if it is hard to determine in what manner. It would appear that we are condemned to fall back on the Cartesian dualism that yields the cogito’s self-referential identity or on the neuroscientific or philosophical reductionism in which personal identity becomes indiscernible. Our hypothesis is that Die vertauschten Köpfe is a novel about personal identity in the sense of “narrative identity” explored by Ricoeur mainly in Temps et récit III, “L’identité narrative” and Soi-même comme un autre.
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