Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Estudio de la influencia de la ansiedad y el estrés en el rendimiento académico vs. la influencia del rendimiento académico en los niveles de ansiedad y estrés

  • Autores: Glòria Grases Colom, Eduardo Rigo Carratalà
  • Localización: Educació i cultura: Revista mallorquina de pedagogia, ISSN 0212-3169, Nº 21, 2010, págs. 97-116
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • Study of the influences of anxiety and stress on academic performance versus the influence of academic performance on the levels of anxiety and stress
  • Enlaces
  • Resumen
    • català

      Amb l'objectiu de conèixer més bé la relació entre ansietat/estrès i rendiment acadèmic, es varen avaluar un total de 471 estudiants que cursaven segon de batxillerat en instituts públics de Palma, Calvià i s’Arenal. Amb aquesta finalitat es varen utilitzar qüestionaris validats d'ansietat i estrès: l'STAI (State-Trait Anxiety Inventory Questionnaire) i el PSQ (Perceived Stress Questionnaire). Ambdós qüestionaris es varen passar a principi i a final de curs. També es varen realitzar entrevistes amb els orientadors, tutors i/o caps d'estudis dels alumnes avaluats, amb la finalitat d'obtenir informació sobre el seu rendiment acadèmic. Es va valorar la influència de l’ansietat i l’estrès en el rendiment acadèmic i la influència de l’expedient acadèmic en els nivells d’ansietat i estrès amb la finalitat d’estudiar la direcció de la relació (observar si existeix una relació unidireccional o bidireccional). Els resultats indiquen (de manera estadísticament significativa) que el grup d’alumnes que presenta nivells inferiors d’ansietat mostra un expedient acadèmic més bo que els alumnes amb grau d’ansietat més alt, els quals presenten un expedient acadèmic més dolent. En el cas de l’estrès, els resultats són significatius únicament a principi de curs, quan existeix relació entre estrès i rendiment acadèmic (com més elevat és l’estrès, més dolent resulta l’expedient acadèmic), però no a final de curs, quan el nivell d’estrès no influeix de manera significativa en el rendiment acadèmic.

      D’altra banda, en valorar la influència de l’expedient acadèmic en els nivells d’ansietat i estrès, sobretot s'observen diferències en l’ansietat-tret (quan més bo és l'expedient acadèmic és quan l’ansietat-tret és més baixa) i en l’estrès general (subjectes que tenen un expedient més bo presenten menys estrès general). En el cas de l’ansietat-estat, només s’observen diferències a final de curs (els alumnes amb molt bon expedient acadèmic presenten nivells inferiors d'ansietat respecte dels altres grups de manera estadísticament significativa i els alumnes amb un mal expedient presenten nivells superiors d’ansietat). En el cas de l’estrès recent, només a principi de curs i de manera molt ajustada existeixen diferències significatives en els expedients acadèmics (a final de curs no apareixen diferències estadísticament significatives, no hi ha relació entre les notes acadèmiques i el nivell d’estrès).

      En conclusió, respecte de la discussió de si és l'ansietat/estrès el que influeix en un mal rendiment acadèmic o bé és el mal rendiment acadèmic el que influeix en nivells d'ansietat/estrès, encara que s’observa que la relació existeix en els dos sentits, les dades donen suport de manera clara al fet que els nivells d’ansietat i estrès elevats afecten de manera negativa el rendiment; no obstant això, quan s'observa la relació inversa, el rendiment acadèmic no es relaciona de manera tan significativa amb nivells més alts d'ansietat-estat o estrès recent, però sí que existeix una relació entre un mal rendiment acadèmic i la manifestació de nivells elevats d'ansietat/estrès com un tret propi de l’individu.

    • English

      In order to know the relationship between anxiety/stress and academic performance were assessed a total of 471 students enrolled in last course in state secondary schools from Palma, Calvia and Arenal (Spain). For this purpose were used validated questionnaires of anxiety and stress, STAI (State-Trait Anxiety Inventory Questionnaire) and PSQ (Perceived Stress Questionnaire). Both questionnaires were passed at the beginning and end of the year. Were also conducted interviews with the guidelines and/or tutors and/or heads of studies of the students surveyed, with the purpose of obtaining information about their academic performance. We evaluated the influence of anxiety and stress on academic achievement and influence of record on levels of anxiety and stress in order to study the direction of the relationship (to see if there is a unidirectional or bidirectional link).

      The results indicate that (in a statistically significant way) the group of students presenting lower levels of anxiety shows a better academic record than those students with higher anxiety, which, in turn, have a worse academic record. In the case of stress, the results are significant only at the beginning of the course, when there is a relation between stress and academic performance (the higher the stress, the worse appears to be the academic record), but not at the end of the course, when the level of stress doesn’t significantly influence academic performance.

      Furthermore, in assessing the influence of the academic record in the levels of anxiety and stress, we especially observed differences in trait-anxiety (the better the academic record, the lower trait-anxiety) and general stress (subjects who have a better academic record they have lower stress). For the anxiety-state, differences are observed only at the end of the course (students with good academic record have lower levels of anxiety than the other groups, in a statistically meaningful way, and students with a poor academic record have higher levels of anxiety). In the case of the recent stress, only at the beginning of the academic year, there are significant differences in academic records (at the end of the course, differences are not statistically significant, there is no relationship between the academic marks and the level of stress).

      In conclusion, on the discussion of whether the anxiety/stress influences the poor academic performance or whether poor academic performance influences the levels of anxiety/stress, while noting that the relationship exists in both directions, data support clearly that high levels of anxiety and stress adversely affect academic performance; however, when noting the inverse relationship, academic performance is not so significantly associated with higher levels of state-anxiety or situational stress, but we can state that there is a relationship between poor academic performance and the existence of high levels of anxiety/stress as a feature peculiar to the individual.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno