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Resumen de Masculinities in Conflict: Representations of the Other in Narrative during the Spanish Civil War

Iker González-Allende

  • In this article, I analyse the representation of the Other in three texts that were published during the Spanish Civil War: El infierno azul (1938?), by Republican Isidro R. Mendieta, and two closely related works by Falangist Jacinto Miquelarena: Cómo fui ejecutado en Madrid (1937) and El otro mundo: La vida en las embajadas de Madrid (1938). Although these texts adhere to different political ideologies and are stylistically very divergent, they are similar in their constant criticisms of the enemy. Furthermore, both Republicans and rebels tend to depict the enemy as possessing an inadequate masculinity. He is described, on one hand, as a beast or an animal, unable to control his instincts, and, on the other hand, as an unmanly and effeminate coward. Thus, for the construction of the nation, the Other presents an inappropriate masculinity, which is either excessive and uncontainable, or insufficient. Therefore, national ideologies seem to propose a normative masculinity that is located in an ambiguous middle ground: a masculinity that is able to control animal instincts yet capable of heroic acts. En este artículo analizo la representación del Otro en tres textos publicados durante la guerra civil española: El infierno azul (¿1938?), del republicano Isidro R. Mendieta, y dos obras estrechamente relacionadas del falangista Jacinto Miquelarena: Cómo fui ejecutado en Madrid (1937) y El otro mundo: la vida en las embajadas de Madrid (1938). Aunque estos textos defiendan distintas ideologías políticas y sean formalmente muy diferentes, se asemejan en su constante crítica al enemigo. Concretamente, tanto los republicanos como los sublevados tienden a representar al enemigo con una masculinidad inadecuada, ya que se le describe, por un lado, como una bestia o un animal, incapaz de controlar sus instintos y, por otro, como cobarde y afeminado. De esta manera, para la construcción de la nación el Otro posee una masculinidad deficiente, o bien excesiva o bien insuficiente. Por lo tanto, las ideologías nacionalistas parecen proponer una masculinidad normativa que se sitúa en una posición ambigua difícil de establecer: una masculinidad capaz de controlar los instintos animales, pero lo suficientemente fuerte para llevar a cabo actos heroicos


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