Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Monological Drama to Reshape the Northern Irish Identity: A Night in November by Marie Jones

Virginie Privas

  • español

    En esta pieza de teatro contemporánea para un actor de Marie Jones, el personaje Kenneth McCallister se apresta a romper con los prejuicios existentes en y hacia Irlanda del Norte. De esta manera la dramaturga busca nuevas maneras de deconstruir las idea preconcebida de que en Irlanda del Norte hay dos identidades distintas de acuerdo con las dos comunidades religiosas. Por el contrario, ella busca puntos de conexión, incluso con irlandeses emigrados (en este artículo, no obstante, no se aborda la dimensión diaspórica). La autora examina dicha posibilidad a través de la evolución psicológica de un protestante norirlandés a quien le faltan referencias identitarias. En escena rememora acontecimientos que le llevaron a redefinir su identidad, una identidad en la que la religión cuenta pero no es el único factor determinante. Marie Jones explora lo que significa ser y sentirse irlandés para alguien que ha vivido siempre como protestante en Irlanda del Norte. El monólogo y la idea de fronteras (sociales, políticas, geográficas, históricas o teatrales) que surgen para ser destruidas, son algunos de los recursos teatrales que utiliza en esa obra experimental que insufla nuevo vigor al teatro entorno al conflicto norirlandés.

  • English

    In this contemporary one-man theatre play, Marie Jones`s character, Kenneth McCallister, is prompted to break free from the prejudices in and against Northern Ireland. Indeed, the playwright aims at finding new ways to deconstruct the preconceived idea that there are two different identities in Northern Ireland closely linked to the division between two religious communities. Instead, she seeks connections, even with the Irish who migrated (the diasporic dimension, though, is not to be discussed within this paper). The author explores this possibility through the psychological evolution of a Northern Irish Protestant who comes to lack references in terms of identity. On stage, he recalls the events that launched him on a quest to redefine his identity, an identity in which his religious denomination is taken into account but is not the only community marker. Marie Jones eventually offers an insight into what being and feeling Irish means for someone who has always lived as a Protestant in Northern Ireland. Monologue and the notion of frontiers (be they social, political, geographical, historical or theatrical) that emerge only to be destroyed, are some of the theatrical devices she resorts to in order to voice her aim in this experimental play which ultimately proposes to reshape the contours of Northern Irish drama about the Troubles.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus