Considerada como epidérmica e insustancial por la tradición critica, la influencia del Quijote en las ficciones del siglo XVII presentaría niveles nulos de canonicidad. En este estudio presentamos varias obras en las que el influjo del texto cervantino permite hablar de indicios de canonización desde tres perspectivas: canonización literaria (La Fausse Clélie de Subligny, Le roman bourgeois, de Furetiere), canonización critica (Critique du Livre de Dom Quichotte de la Manche, de Pierre Perrault) y canonización cultural (L'entrée en France de don Quichotte de la Manche, ballet de corte). Los resultados permiten replantear la lectura critica y subrayan los tempranos indicios de canonización del texto en sus recreaciones europeas.
Critical tradition has considered the influence of Don Quixote in the seventeenth century French literature as epidermic and insubstantial. According to this judgement, the Cervantes master piece canonicity would be null. In this artic1e, we will present some works in which Don Quixote's influence allows us to speak of some signs of a canonization process from three points ofview: literary canonicity (in Subligny's La Fausse Clélie and in Furetiere's Le roman bourgeois), critical canonicity (in Pierre Perrault's Critique du Livre de Dom Quichotte de la Manche) and finally cultural canonicity (in some court ballets as L'entrée en France de don Quichotte de la Manche). The results allow to redefine the traditional criticism about Cervantes influence in French Literature as to emphasize the early canonicity emerging from the Quixote and radiating through his european remakes.
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