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Resumen de Una aproximación a los modelos de intermunicipalidad

María Cadaval Sampedro, Luis Antonio Caramés Viéitez

  • español

    Los viejos problemas de la organización territorial se han visto acrecentados de manera singular en los últimos años, alimentados por la progresiva concentración de actividades y la dispersión de la población sobre el territorio, fundamentalmente urbano. La hacienda local, transformada en una hacienda de servicios, asiste a una falta de adecuación territorial a la dimensión espacial de los beneficios generados por los bienes y servicios públicos locales. La excesiva fragmentación administrativa lleva a plantearnos el tema de la colaboración intermunicipal. La dificultad radica en la falta de encuadre efectivo de los territorios institucional, funcional y relacional en un mismo espacio físico, consecuencia de las inadecuadas definiciones administrativas -con gran arraigo en la población-, y la falta de concordancia entre los lugares de residencia y de trabajo de los ciudadanos. El trabajo se completa con un anexo en el que, con metodología derivada del modelo de Borcherding y Deacon, se trata de verificar la existencia de costes de centralidad para la ciudad de Santiago de Compostela.

  • English

    While globalization increases the market's reference space, the political découpage of the local and regional public bodies has not changed much in the last century. This generates important "adjustment" problems that affect the economic dimension of collective goods and services. The purely economic approximation quickly proposes a "rational" solution in the traditional Paretian sense, giving an optimal dimension to local bodies. Three circles of potential partners are noted: decision-makers; payers; beneficiaries. Ideally they should agree. The problem would be solved if local public finance worked as a market economy, but this is not the case. Given the lack of effective framing, different parameters allow to evaluate each possible situation between decision-makers, payers and beneficiaries: economies of scale, overflow effects, homogeneous preferences, administrative and management costs. Each of these parameters should be evaluated and, there isn't an unique solution. There are multiple results that allow different choices. The economic agent faces a problem that not only has an economic dimension. He also examines the most rational economic behaviour. He can take into account additional costs -or benefits- from organisation, coordination and democratic procedure, prioritising particular forms of collaboration (unique, multiple, connected, non-connected). This allows creating a particular nuance, which is essential in this study: the analysis of the intermunicipality cooperation.


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