Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Estudio sobre las competencias cognitivas de los educadores sociales

  • Autores: Antonio José Muñoz Rico, Lluís Ballester Brage
  • Localización: Educació i cultura: Revista mallorquina de pedagogia, ISSN 0212-3169, Nº 18, 2005, págs. 167-190
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • A study the of the cognitive competencies of social educators
  • Enlaces
  • Resumen
    • català

      La valoració de les denominades competències dels professionals de l’educació social és un problema encara no resolt. S’han analitzat les competències comunicatives, les competències de treball en equip i algunes més, però hi ha competències que encara no s’han estudiat a fons, de tal manera que la millora de la seva formació i avaluació s’està realitzant de forma intuïtiva per part dels formadors i responsables d’equips; per exemple, queden per analitzar les competències cognitives que es relacionen amb la resolució de problemes no rutinaris. Els distints i nombrosos acostaments al tema de les competències cognitives, desenvolupats al llarg dels últims deu anys, presenten dificultats teòriques i metodològiques que, eventualment, no s’han resolt completament.

      Aquesta comunicació presenta una anàlisi de les competències cognitives relacionades amb l’abordatge i la proposta de solució de problemes no rutinaris, no prevists, com també els resultats d’un estudi realitzat amb estudiants universitaris d’educació social, en relació amb aquestes competències fonamentals. Aquestes competències inclouen un seguit de processos cognitius relacionats amb la creativitat, la capacitat d’anàlisi, etc.

      Es parteix de la hipòtesi que la resolució d’una situació problemàtica no rutinària reflecteix aspectes cognitius de l’educador –incloent la selecció, l’ús i la modificació d’estratègies professionals en el curs de la resolució, els mecanismes de representació i el recurs a elements externs– que poden ser identificats com competències cognitives. L’anàlisi de les respostes que els estudiants d’educació social van donar a una bateria de problemes professionals no rutinaris va estar centrat en la identificació qualitativa del tipus d’estratègies i esquemes operatoris usats, independentment de resultats «professionalment correctes».

    • English

      Assessment of the so-called competencies of social workers is a problem which has yet to be solved. Communication competence has been analysed, as have teamwork and certain other points, but there are competency issues that have yet to be fully studied. As a result, training staff and team managers are still making improvements in training and evaluation intuitively. For example, professional competencies related to solving unusual problems has not been analysed. The many different approaches to the subject of professional competence that have been developed over the last ten years involve theoretical and methodological difficulties that have not been completely resolved.

      This article analyses professional competencies related to tackling and solving unusual, unexpected problems as well as the results of a study conducted with students in the social sciences on the aforementioned fundamental competence. These competencies include a series of cognitive and creative processes, the capacity for analysis and so on.

      Starting from the hypothesis that solving unusual, problematic problems reflects an educator’s cognitive aspects –including the choice, use and modification of professional strategies during the problem-solving process, performance mechanisms and resorting to external elements– which could be identified as professional competence, the analysis of student responses to a wide range of unusual professional problems focused on the qualitative identification of the types of strategies and operative schemes used, independent of ‘professionally correct’ results.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno