Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Els orígens de l'ensenyament secundari públic a Menorca: de l'Escola de Nàutica a l'Institut Lliure de Segon Ensenyament (1855-1869)

  • Autores: Xavier Motilla Salas
  • Localización: Educació i cultura: Revista mallorquina de pedagogia, ISSN 0212-3169, Nº 18, 2005, págs. 23-38
  • Idioma: catalán
  • Títulos paralelos:
    • The origins of state secondary education in Minorca: from the Nautical School to the Free Institute of Secondary Education (1855-1869)
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      La enseñanza secundaria o bachillerato, tal como prácticamente ha llegado a nuestros días, se inició con el origen del Estado liberal. Además de los centros creados en las capitales de provincia, los ayuntamientos con la ayuda de las diputaciones crearon otros centros d’enseñanza secundaria con la finalidad de que los jóvenes hijos de las élites y de la burguesía local y provincial no tuviesen que desplazarse para cursar estudios secundarios. Este fue el caso de Menorca, en donde la idea de establecer la enseñanza secundaria se comenzó a gestar por iniciativa de la nueva burguesía comercial mahonesa, que, a través de la creación de una Escuela de Náutica en 1855, pretendía rehacer la maltrecha economía mercantil del puerto, a la vez que pretendía establecer en la isla la enseñanza secundaria para que los jóvenes no tuvieran que trasladarse a la isla vecina para estudiar. Pocos años después de su creación ya se evidenciarían las intenciones de los sectores burgueses mahoneses al solicitar la creación de un instituto de segunda enseñanza, que acabarían por conseguir en 1869 con la creación del Instituto Libre de Segunda Enseñanza de Mahón. En el presente artículo pretendemos hacer una revisión históricoeducativa de estos hechos.

    • English

      Today’s secondary education had its origins in the beginning of the Liberal State and has reached us practically intact from that time. In addition to existing schools in capital cities, secondary schools were founded by municipal councils, with the help of delegations, so that the children of the local elite and provincial bourgeoisie would not have to travel to receive an education. This was the case in Menorca, where Mahon’s new commercial bourgeoisie conceived the idea of establishing secondary education. As a result, a nautical school was founded in 1855 to both improve this port city’s failing mercantile economy and introduce secondary education on the island so that local students would not need to travel to the neighbouring island to study. Just a few years after this school was inaugurated, the intentions of Mahon's bourgeoisie became clear when they sought to open a secondary school, which led to the foundation of the «Instituto Libre de Segunda Enseñanza» in 1869. This article is a historical and educational review of the above. would not have to travel to receive an education. This was the case in Menorca, where Mahon’s new commercial bourgeoisie conceived the idea of establishing secondary education. As a result, a nautical school was founded in 1855 to both improve this port city’s failing mercantile economy and introduce secondary education on the island so that local students would not need to travel to the neighbouring island to study. Just a few years after this school was inaugurated, the intentions of Mahon's bourgeoisie became clear when they sought to open a secondary school, which led to the foundation of the «Instituto Libre de Segunda Enseñanza» in 1869. This article is a historical and educational review of the above.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno