Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de L'Estat laic pluaralista i les religions

Giovanni Grandi

  • català

    L'Estat laic pluralista i les religions [ GIOVANNI GRANDI] En aquest segle XXI ens cal reconsiderar d'una manera acurada la relació entre l'Estat laic i les religions. I cal tenir present que horn pot destacar-ne dos models interpretatius: aquell que concedeix al fet religiós una rellevància estètica i que contraposa no creients o laies amb creients, afavorint una lògica del conflicte de les reivindicacions i atorgant al laïcisme un caràcter de 'model bàsic'; i aquell que assigna a la creença una rellevància ontològica en la vida de la persona. En aquest segon cas, hi hauria creients `tradicionals' i creients de manera diferent, cridats a cooperar en la fundació pluralista dels principis i valors compartits en el si de la societat. Invocant plantejaments de Jacques Maritain, ben actuais, l'autor desenvolupa aquest segon model, detectant-ne les dificultats, però alhora suggerint les vies per tal d'assolir una relació harmònica entre les religions i l'Estat laic pluralista: la introducció de la veu dels creients en les dinàmiques civils i públiques, i l'esforç pel diàleg sobre la fonamentació deis valors pràctics que tothom reconeix.

  • English

    The pluralist lay State and religions [GIOVANNI GRANDI] Now, into the 21st Century, we must rethink the relationship between the lay State and religions properly. And we must remember that two models of interpretation may be singled out: that which affords religion an aesthetic relevance and counterpoise non-believers or laymen against believers, promoting a logic of the conflict of demands and affording laicism a nature of `basic model'; and that which assigns an ontological relevance to belief in the life of a person. In this second case there will be `traditional' believers and different believers, called upon to cooperate in the pluralistic foundation of principles and values shared in the bosom of society. By involving the approaches of Jacques Maritain, very current, the author develops this second model, detecting its difficulties, but also suggesting ways to accomplish a harmonious relationship between religions and pluralist lay State: the introduction of the voice of believers in civil and public dynamics, and the effort to engage in dialogue on the foundations of the practical value that everyone acknowledges.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus