El objeto de este artículo es analizar la imagen de las Indias de América tal y como están reflejadas parcial e indirectamente en el corpus de unas quince comedias de Lope de Vega cuyo marco es Sevilla. Después de haber evocado la aparente verosimilitud de la topografía y la sociedad sevillanas vinculadas con las Indias, enfocamos las funciones propiamente literarias de su representación. Mostramos cómo la imagen del Nuevo Mundo desempeña un papel en la economía de la acción (función dramatúrgica), en la crítica moral de la codicia suscitada por el comercio hispano-americano (función ideológica) y en la creación de imágenes poéticas que recurren a numerosos tópicos, pero que también se nutren del lirismo lopesco (función poética).
The aim of this article is to study the way the Americas are partially and indirectly portrayed in a collection of about fifteen comedias written by Lope de Vega, in which the scene is located in Seville. After having set forth the apparent plausibility of the topography and the Sevillian society linked with the Indias, the author focuses on the strictly literary functions of their representation (dramatic function, ideological function, poetic function). He shows how the image of the New World plays a part in the economy of the action (dramatic function), in the moral critique of greed provoked by Hispanic-American trade (ideological function), and in the creation of poetic images that tum to numerous topics, but that also nurture lopean lyricism (poetic fimction).
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados