This study explores the possibilities presented by the secondary education curriculum in the Basque Autonomous Community for developing design competences in the context of STEM education, based on the framework defined by Rusmann and Ejsing-Dunn (2022). Design competences refer to the skills, knowledge, and abilities necessary to identify and address complex problems through design processes. The findings indicate that the curriculum defined by Decree 77/2023 offers several opportunities, such as in empathy, modeling, and process management. However, gaps have also been identified, particularly in problem definition and ideation strategies. In order to continue this line of research, it is proposed to measure the design competences of Basque Autonomous Community students to compere with the findings of this study.
Ikerlan honetan, Euskal Autonomia Erkidegoko (EAE) Derrigorrezko Bigarren Hezkuntzako curriculumak, STEM hezkuntzaren testuinguruan, Rusmann eta Ejsing-Duun autoreen (2022) markoan definitutako diseinu konpetentziak garatzeko eskaintzen dituen aukerak aztertu dira. Diseinu konpetentziak, diseinu-prozesuen bidez, arazo konplexuak identifikatu eta horiei aurre egiteko behar diren gaitasunak, ezagutzak eta trebetasunak dira. 77/2023 Dekretuak zehaztutako Curriculumak hainbat aukera eskaintzen dituela ondorioztatu da, hala nola, enpatia, modelaketa eta prozesuen kudeaketari dagokienez. Hala ere, hutsuneak ere identifikatu dira, batez ere, arazoen definizioan eta ideaziorako estrategietan. Etorkizunera begira, EAEko ikasleen diseinu konpetentziak neurtzea, eta azterlan honekin alderatzea proposatzen da, ikerlerro honekin jarraitzeko.
© 2001-2025 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados