Uno de los discursos atribuidos a los mutazilíeses su afirmación de que el Corán fue creado. Disponemos de fuentes primarias y secundarias que explican esta enseñanza mutazilita y profundizan en la forma en que estos mutakallimūn racionalistas trataron el texto religioso como una entidad creada. Sin embargo, aunque la cuestión del ‘cómo’ se debate ampliamente en la erudición, lo que aún queda por responder es la siguiente pregunta: ¿por qué los mutazilíes optaron por esta creencia teológica en particular? ¿Qué les llevó a defender la creación del Corán en lugar de seguir simplemente la corriente de pensamiento predominante adoptada por sus eruditos coránicos musulmanes contemporáneos, es decir, la creencia de que el Corán no sólo es preexistente, sino también un texto increado? ¿Cuál podría ser el motivo detrás del distanciamiento de los mutazilíes de esta convicción dominante? El presente trabajo aborda estas cuestiones y propone que el discurso de los mutazilíes sobre la creación del Corán es de naturaleza escritural, lingüística y exegética. Esto expresa su correspondencia con la alabanza de otros eruditos coránicos musulmanes a la sacralidad del Corán en árabe, una creencia que era comúnmente enfatizada por el público musulmán. Esto podría indicar que el ḫalq al-Qur’ānes la forma en que los mutazilíes cuestionan la idea de la ‘lingua sacra’, en consonancia con las reservas de otros tradicionalistas musulmanes sobre dicha sacralidad. Este trabajo desarrolla esta propuesta analizando las posturas de los discursos sobre el Corán desde los siglos II/VIII-III/IX, en adelante, en relación con la sacralidad del Corán en árabe. Para ello, se examinan con atención algunos de los essay aspires at offering a new reading of the historical-contextual and religious factors that generated the controversy between Muslim scholars over the createdness of the Qurʼān, and wants to propose a possibility exceeds the classically believed political and power-game causing factors.
One of the discourses that are ascribed to the Muʿazilites is their claim that the Qur’ān is created. We do have primary and secondary resources explaining this Muʿtazilite teaching and elaborating on how these rationalist mutakallims treated the Religious Text as a created entity. However, while the question of ‘how’ is intensively exposed in scholarship, what is yet to be answered is the following question: Why did the Muʿtazilites opt for this theological belief in specific? What drove them to argue for the createdness of the Qurʼān instead of just following the predominant trend of thought that was adopted by their contemporary Muslim Qur’ānic scholars, namely the belief that the Qur’ān is not just pre-existent but also an uncreated text? What could be the driving-force behind the Muʿtazilites’ parting ways with this mainstream conviction? This essay tackles these inquiries by means of proposing that the Muʿtazilites’ speech about the createdness of the Qur’ān is scriptural, linguistic, and exegetical in nature. It is expressive of their corosspollination with the other Muslim Qur’ānic scholars’ praising of the sacredness of the Qur’ān’s Arabic language; this belief that was commonly emphasized by the Muslim public. This might indicate that ‘ḫalq al-Qur’ān’ is the Muʿtazilites’ way of questioning the ‘lingua sacra’ idea in correspondence with other Muslim traditionalists’ reservations on this sacredness. The essay develops this proposal by unpacking the stances of discourses on the Qurʼān from 2nd/8th-3rd/9th centuries onwards on the sacredness of the Qurʼān’s Arabic language. It, then, looks attentively at some of the main discourses on the createdness of the Qurʼān in known Muʿtazilite texts. The essay aspires at offering a new reading of the historical-contextual and religious factors that generated the controversy between Muslim scholars over the createdness of the Qurʼān, and wants to propose a possibility exceeds the classically believed political and power-game causing factors.
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