Palma de Mallorca, España
This study investigates the relationship between the tourism spe-cialization of a destination and its hu-man development. We propose that specializing in tourism promotes the destination’s human development, but that the effects can be reversed beyond certain levels of tourism specialization. Using panel data from 30 European countries between 1995 and 2019, we construct a Tourism Specialization Index and analyze the impact of different degrees of specialization on society’s human capital. We observe that tourism is a valid specialization option to pro-mote human development. We find no statistical association between tourism specialization and higher per capita incomes, but it is positively associated with education and health. However, the results show that beyond a certain level of specialization, the impacts form a turning point where its benefits begin to decline.
Aquest treball investiga la relació entre l’especialització turística d’una destinació i el desenvolupament humà d’aquesta. Proposam que especialitzar-se en turisme promou el desenvolupament humà del destí, però que un cop passats uns determinats nivells d’especialització turística els efectes poden ser inversos. Utilitzant dades de panell amb trenta països europeus entre el 1995 i el 2019, hem elaborat un índex d’especialització turística i analitzam l’impacte de diferents graus d’especialització en el capital humà de la societat. Hi observam que el turisme és una opció d’especialització vàlida per promoure el desenvolupament humà. No hi observam que l’especialització turística estigui estadísticament associada amb uns ingressos per capita més alts, però sí positivament en l’educació i la salut. Els resultats mostren, però, que sobrepassat un determinat nivell d’especialització, els impactes formen un punt d’inflexió en què els beneficis comencen a retrocedir.
© 2001-2025 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados