Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Digital marketing in the tennis ecosystem: a systematic review

Andrés Crespo Dualde, Amparo Baviera Puig, Tomás Baviera Puig

  • español

    Introducción: El uso de planes de marketing digital es una práctica común en organizaciones deportivas e individuos para aumentar la visibilidad y comercializar productos y servicios. En tenis, esta tendencia ha sido constante desde que el deporte se globalizó. Objetivo: Esta revisión sistemática buscó ofrecer una visión general de la investigación sobre marketing digital en el tenis hasta abril de 2025, enfocándose en las áreas, temas y herramientas de marketing digital más estudiados en los estudios. Metodología: Se realizaron búsquedas en Web of Science, Scopus y PubMed siguiendo las direc-trices de PRISMA. Los estudios incluidos debían estar en inglés y centrarse en marketing, digital y tenis. Se encontraron 665 artículos, pero solo 19 cumplieron con los criterios de inclusión. Resultados: El análisis temático identificó cuatro temas principales: (a) torneos y organizaciones de tenis, (b) poblaciones de tenis, (c) productos o tendencias de tenis y (d) plataformas, herramientas o dispositivos. Discusión: Los resultados indicaron que los temas más estudiados son los torneos, poblaciones y productos. Sin embargo, el número limitado de estudios muestra una brecha en la investigación sobre estrategias de marketing digital en el tenis. Conclusiones: Se destacó la necesidad de más investigaciones sobre marketing digital en tenis y se ofrecieron aplicaciones prácticas para investigadores y profesionales, con énfasis en futuras direcciones de investigación para promover el tenis.

  • English

    Introduction:the use of digital marketing plans is a common business operation implemented by sports organizations and individuals to increase visibility and market their products and services to their stakeholders. in the case of tennis, this has been a sustained trend since the beginning of the game as a global phenomenon.Objective:this systematic review aimed to provide an overview of the current state of research in digital marketing in tennis up to April 2025. the review focused on identifying the main areas and themes related to digital marketing plans in tennis, as well as the specific digital marketing tools examined in these studies.Methodology:the leading sport and science research databases, Web of Science, Scopus, and PubMed, were comprehensively searched using the guidelines set by PRISMA. studies were in-cluded if they were written in English and focused on marketing, digital, and tennis as the main keywords. the search initially yielded 665 articles, with 19 meeting all inclusion criteria.Results:the thematic analysis identified four main themes: (a) tennis tournaments and organi-zations, (b) tennis populations, (c) tennis products or trends, and (d) platforms, tools, or de-vices. the review found a scarcity of studies in this area, with only 19 articles fulfilling all crite-ria.Discussion:the results revealed that the most studied themes focused on tennis tournaments, populations, and products. however, the limited number of studies suggests a gap in research concerning digital marketing strategies in tennis.Conclusions:the review highlighted the need for further research on digital marketing in tennis and offered practical applications for both researchers and practitioners, emphasizing the im-portance of future research directions for the promotion of tennis.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus