Township of Granville, Estados Unidos
Contrary to the stereotypical image of Galicia as a submissive nation that supported Francoism, the 2010 documentary Memorias rotas by Manane Rodríguez recordsthe fi rst exhumation of Republicans shot by Falangists in that region, organised by theAssociation for the Recovery of Historical Memory in 2007 and 2009. Based on extensiveinterviews with survivors and victims who were primary and secondary witnesses to thedeaths of anarcho-syndicalist leader Xosé Moreno Torres and other members of the GaliciaBattalion in 1936, the documentary reveals the existence of an anti-Falangist spirit amongGalicians. It emerges from the testimonies of those interviewed and the reproduction ofsome anonymous popular couplets that commemorate the murdered. The importance ofthe reconstruction of the historical memory of the Civil War in Galicia is emphasised byexamining various perspectives on collective memory and the signifi cant role played by oralhistory in creating fair and democratic representations. The rhetorical connection betweenthe documentary genre and historical truth is also reviewed.
Frente a la imagen estereotípica de Galicia como nación sumisa que apoyó elfranquismo, el documental Memorias rotas de Manane Rodríguez (2010) graba la primeraexhumación de fusilados republicanos a manos de falangistas en esa región, dirigida por laAsociación para la Recuperación de la Memoria Histórica en 2007 y 2009. Basado en múltiples entrevistas con supervivientes y víctimas que fueron testigos primarios y secundarios delas muertes del líder anarcosindicalista Xosé Moreno Torres y otros miembros del BatallónGalicia en 1936, el documental revela la existencia de un espíritu anti falangista a través delos testimonios de los entrevistados y la reproducción de unas coplas populares anónimas quedignifi can a los asesinados. La importancia de la reconstrucción de la memoria histórica de laGuerra Civil en Galicia se enfatiza examinando varias perspectivas sobre la memoria colectiva,así como se resalta la capacidad de la historia oral para crear representaciones justas y democráticas, y se revisa la conexión retórica entre el género del documental y la verdad histórica.
© 2001-2025 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados