Merlí (2015–18) i la seqüela Merlí Sapere Aude (2019–21) són comèdies dramàtiques de televisió que aborden temes habituals d’aquest gènere —les relacions amb els pares i els companys d’escola, la maternitat adolescent, les drogues, les malalties de transmissió sexual, qüestions sobre gènere i sexualitat— des d’una perspectiva educativa, pensant en un públic familiar i escolar. Pol, el protagonista de les dues sèries, subverteix la típica figura del líder masculí heterosexual de moltes pel·lícules de Hollywood i dramèdies adolescents, si bé alhora reprodueix l’argument prototípic de la sortida de l’armari d’un jove gai o bisexual que adopta una identitat homonormativa i més aviat individualista. Basant-se en els estudis sobre representacions queer en els mitjans de comunicació, aquest article explora la representació del desig i la identitat queer adolescent en la saga Merlí. Malgrat l’estil idealitzat de les històries romàntiques juvenils i la programació televisiva educativa, Merlí i Merlí Sapere Aude intenten debilitar la versió tradicional conservadora de la masculinitat. La relació que estableixen amb la política identitària és ambigua i controvertida, ja que a grans trets promouen un patró de gènere homonormatiu entre els joves mil·lennials que descarta altres models de masculinitat queer per obsolets, feminitzats o marginals.
Merlí (2015–18) and its sequel Merlí Sapere Aude (2019–21) are teen television comedy dramas that cover usual topics of the genre —parental and school relationships, adolescent maternity, drugs, sexually transmitted disease, gender and sexuality issues— with an educational approach for family and school audiences. Pol, the main character in both series, queers the typical heterosexual male school leader of many Hollywood films and teen comedy dramas, developing the commonplace coming-out storyline of a gay or bisexual young man who assumes a homonormative and rather individualistic identity. Drawing on scholarship related to queer media representation, this article explores the narrative of adolescent queerness in the Merlí saga. Despite the idealized style of teenage romance narratives and educational television programming, Merlí and Merlí Sapere Aude struggle to undermine the traditional conservative version of masculinity. Their engagement with identity politics is ambiguous and controversial, as they promote a generally homonormative gender script for millennial young men, thus discarding other understandings of queer masculinity as obsolete, femininized or marginal.
© 2001-2025 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados