Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


L'educació moral a l'escola bressol

  • Autores: Fàtima Avilés Sedeño
  • Directores de la Tesis: Xus Martín (dir. tes.), Josep M. Puig Rovira (codir. tes.)
  • Lectura: En la Universitat de Barcelona ( España ) en 2020
  • Idioma: catalán
  • Tribunal Calificador de la Tesis: Mónica Gijón Casares (presid.), Miquel Àngel Essomba Gelabert (secret.), Sílvia Blanch Gelabert (voc.)
  • Programa de doctorado: Programa de Doctorado en Educación y Sociedad por la Universidad de Barcelona
  • Materias:
  • Texto completo no disponible (Saber más ...)
  • Resumen
    • a tesidoctoralL’educació moral a l’escola bressolha investigatl’educació moral i en valors a l’etapa educativa de zero a tres anys a l’escola bressol. La idea parteixde lessegüentspreguntes de recerca:quin és l’origen de la moralitat?, com es realitza l’educació en valors a la primera infància?i com es vincula l’origen de la moralitat amb l’educació en valors i la cultura?. Per concretar-ho, ens proposem dos objectius generals que es concreten en dues partsdiferenciades. El primer objectiu preténdescriure els dinamismes morals que es viuen en el dia a dia d’una classe de nens i nenes de dos a tres anys a l’escola bressol. D’altra banda, elsegon objectiu de recerca es plantejadescriure i analitzar les primeres conductes morals espontànies que manifesten els infantsde dos a tres anys, i de quina manera es porta a terme la regulació educativa que realitzen les educadores a l’escola bressol.La recerca s’ha realitzata partir d’un treball etnogràfic d’observació d’una classe d’infants de dos a tres anysal’Escola Bressol Municipal El Petit Príncep de Barcelona,durant el període d’un any i mig. L’etnografia ens va permetre observar la realitat educativa i captar la vida diària d’una escola bressol,que es va focalitzar en la primera part de la recerca a partir de l’estructuraembuti que es va centrar en un dels aspectes que va sorgir com a destacable.La primera part de la recerca presenta una descripció narrativa del dia a dia d’una classe d’infants d’entre dos i tres anys,realitzada amb la intenció de conèixer de manera global l’educació en valors en una escola bressol. Aquest escrit narratiu ens va possibilitar identificar i sistematitzar vuit pràctiques educatives que s’activen en el dia a dia, algunes de les quals són la vida quotidiana, els tallers formatius o les activitats de pati, entre d’altres. Aquestes pràctiques educatives proporcionen als infants la possibilitat de viure sis tipologies d’experiències sociomorals: l’adquisició de normes, la relació amb la mestra o els valors de consens són alguns exemples de les experiències que es viuen en el si de les pràctiques educatives.En la segona part s’estudia la relació entre iguals com una experiència sociomoral que impregna totes les pràctiques educatives i es converteix enl’espai principal d’educació moral dels infants. Aquest procediment ens va permetre anar d’una visió general de l’educació en valors en la primera infància a una aproximació detallada de les relacions interpersonals entre iguals entès com el nucli de la moralitat humana. Els resultats que es porten aquesta segona part són: definir què és un encontre moral entre iguals, identificar-nela tipologia (cura, justícia i cooperació) i, finalment, establir el model de regulació educativa que apliquen les educadores per intervenir en les situacions deconflicte moral.En síntesi, una recerca que aporta una visió general de l’educació en valors en una escola bressol i,posteriorment,un estudi aprofundit dels encontres morals entre iguals.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno