L’objectiu d’aquesta recerca és analitzar les contradiccions que es fan explícites en el discurs de deu docents d’Educació Infantil, Primària i Secundària, que treballen en contextos de diversitat lingüística i cultural. Per fer-ho, ens centrem en el pensament del professor dins del marc de la pràctica reflexiva i de l’aprenentatge realista. Emmarquem l’estudi en les contradiccions dialèctiques, i per aquest motiu fem ús del marc teòric i metodològic de la Teoria de l’Activitat (Engeström, 1987).
Hem utilitzat tres mètodes per a la recollida de dades: relats de vida lingüística, entrevistes semiestructurades i grups de debat. Els hem analitzat de manera qualitativa, seguint les pautes d’anàlisi del discurs en interacció.
Els resultats apunten la necessitat d’incidir en l’autoconfrontació i en l’anàlisi sistemàtica de l’experiència per ajudar els docents a prendre consciència de quines representacions guien la seva conducta. Amb l’anàlisi de cinc tipus de manifestacions discursives de les contradiccions, hem detectat tres fenòmens d’evolució, que són la presa de consciència, l’expansió i la transformació.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados