Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Factors contextuals, curriculars i metodològics necessaris per a l’assoliment de les competències en Educació Física a l’ensenyament obligatori

Sandra Gallardo Ramírez

  • La nostra societat ha viscut, en aquests darrers anys, canvis en l'àmbit social, polític i ambiental que han modificat substancialment la realitat educativa.

    El final del segle XX ha donat pas d’una societat industrial a una societat de la informació. El fet de disposar de tants coneixements a l’abast, està implicant necessàriament, en ple segle XXI, un canvi en el paradigma educatiu, perquè el que ara necessita l’alumnat és que se li aportin recursos per gestionar, seleccionar i analitzar críticament els enormes volums d’informació que té a la seva disposició.

    En aquest context, tenir un esperit crític o ser capaç de reflexionar i d’establir uns criteris inequívocs per argumentar i actuar resulten avui eines més importants que la capacitat d’emmagatzemar moltes dades.

    A les demandes inherents a la societat actual s’afegeixen les necessitats que presenta cada alumne/a. En aquest sentit, el professorat d'Educació Física té un paper fonamental per poder desenvolupar un ensenyament de qualitat que contribueixi significativament a l'assoliment de les competències. Per aconseguir aquesta finalitat cal saber quines són les condicions contextuals, curriculars i metodològiques que ho afavoreixen i, fins i tot, ho potencien.

    Abordar aquestes qüestions bàsiques ha estat la nostra prioritat. La present investigació se centra en un disseny mixt seqüencial amb un qüestionari i un estudi de cas múltiple realitzats a la comarca del Baix Llobregat. Té com a objectiu saber quins són els factors de context, de currículum i de metodologia que s’han de donar per contribuir, de forma òptima, a l’assoliment de les competències en educació física en l’etapa d’ensenyament obligatori. El propòsit és el de poder establir unes pautes d'actuació que permetin implementar processos d'aprenentatge competencials i, en conseqüència, contribuir a l'assoliment de ciutadans competents en tots els àmbits.

    Per realitzar la investigació s'ha presentat un qüestionari a tots els especialistes d'Educació Física del Baix Llobregat, per tal de conèixer les seves percepcions sobre la temàtica. Les dades obtingudes s'han contrastat amb un estudi de cas múltiple (un centre educatiu de l'etapa de Primària i un de l'etapa de Secundària) que ha permès reforçar les generalitzacions analítiques en dissenyar evidències corroborades a partir dels dos casos. En aquest sentit, hem realitzat quatre entrevistes (a un especialista d'EF de l'ESO, a una especialista d'EF de Primària, a una directora de Primària i a una Coordinadora Pedagògica d'ESO), s'han realitzat observacions en diferents sessions d'Educació Física dels dos centres educatius, s'ha realitzat un grup de discussió en concordança consensuada amb sis experts i s'ha dut a terme l'anàlisi documental de dues programacions.

    És un estudi amb enfocament metodològic essencialment qualitatiu, si bé s'han usat totes les dades triangulades per a l'obtenció dels resultats de la investigació. En els quatre instruments utilitzats s'han analitzat les tres dimensions: context, currículum i metodologia. Els resultats obtinguts han estat interpretats en dos nivells d'anàlisi: des d'una perspectiva descriptiva i des d'una perspectiva interpretativa. En la primera s'ha realitzat una recopilació de les dades i una exposició dels resultats. En la segona s'ha dut a terme una anàlisi interpretativa de les dades.

    Finalment s'ha efectuat una triangulació de totes les dades i s'ha arribat a uns resultats que han aportat respostes molt interessants a l'objectiu de la investigació.

    Com a conclusions, es percep que hi ha moltes qüestions a transformar i/o canviar en els sistemes educatius per tal de poder contribuir de forma òptima a les competències; no obstant, es visualitzen determinades condicions que poden ajudar: A nivell contextual, cal garantir un Projecte Educatiu que contempli les competències, i un lideratge pedagògic que vetlli per una comunitat d'aprenentatge i per una formació continuada del professorat. En referència al currículum, cal tenir clar els referents normatius per poder planificar actuacions competencials de qualitat, i afavorir la coordinació del professorat per desenvolupar programacions transdisciplinàries. Quant a la metodologia, és imprescindible situar l'alumne/a com a protagonista dels aprenentatges i oferir metodologies en les quals sigui un agent actiu dels seus processos d'aprenentatge i avaluació.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus