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Resumen de Imprinting and early exposure to developed international markets: the case of the new multinationals

Esteban García Canal, Mauro F. Guillén, Paloma Fernández Pérez, Nùria Puig Raposo

  • español

    Investigaciones anteriores han analizado el efecto de impronta asociado con la expansión internacional de la empresa sin considerar la gama completa de diferencias entre los países de origen y de acogida. Estas diferencias son importantes porque, según la brecha de desarrollo y la dirección de la diferencia, las oportunidades de aprendizaje y la posibilidad de mejorar las capacidades de la empresa serán muy diferentes. Por ello, analizamos la influencia específica de la exposición a un grupo específico de mercados internacionales, aquellos que están más desarrollados que el país de origen de la firma focal. Obviamente, esta exposición beneficia especialmente a las empresas de países emergentes y de ingresos medios, a los que nos referimos como “nuevas multinacionales”.

  • English

    Previous research has analyzed the imprinting effect associated with the firm's international expansion without considering the full range of differences between home and host countries. These differences are important because, depending on the development gap, and the direction of the difference, learning opportunities and the possibility of upgrading firm's capabilities will be vastly different. For this reason, we analyze the specific influence of the exposure to a specific group of international markets, those that are more developed than the country of origin of the focal firm. Obviously, this exposure benefits especially firms from emerging and middle-income countries, which we refer to as “new multinationals.” We analyze the different factors that influence the nature and intensity of the imprinting effect associated to the exposure to developed international markets by new multinationals


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