Agentes para la igualdad de género en los centros educativos: el caso de las CCAA de España en perspectiva supranacional
Title (trans.)
Gender equality agents in schools: The case of autonomous comunities of Spain in supranational perspectivePublisher
Universidad Autónoma de Madrid. Grupo de Investigación sobre Políticas Educativas Supranacionales (GIPES)Date
2015-07Citation
Journal of Supranational Policies of Education 3 (2015): 219-241ISSN
2340-6720 (online)Subjects
Transversalidad de género; Política educativa; Figura responsable de igualdad; Consejos escolares; Perspectiva supranacional; EducaciónAbstract
Education is considered an essential element in order to reach a real equality between men and women in all fields of life. This is conveyed in the many guidelines drafted by international organizations, who recommend the incorporation of gender mainstreaming into the education system. As a result of this, many countries have issued national policies which introduce gender equality in their education acts, highlighting its important role in the achievement of equality.
This paper intends, on one hand, to describe how the integration of the gender perspective in education is tackled in the supranational context, focusing on the guidelines set by some international organizations and how said guidelines take shape in the different European countries. On the other hand, this paper provides a comparative analysis on the precision of gender mainstreaming in education through our country’s national and regional policies, focusing on the development and treatment of the professional in charge of integrating the gender perspective into the schools: the figure responsible for gender equality within the School Boards La educación es considerada un requisito indispensable para poder alcanzar la igualdad real entre mujeres y hombres en todas las esferas de la vida. Así queda reflejado en las numerosas directrices elaboradas por organismos internacionales en las que se recomienda la incorporación de la transversalidad de género en el sistema educativo. A raíz de ello, numerosos países han legislado políticas nacionales introduciendo la igualdad de género en sus respectivas leyes educativas y destacando su importante papel en el logro de la igualdad.
En este artículo se pretende, por un lado, exponer cómo se aborda la integración de la perspectiva de género en la educación en el contexto supranacional, haciendo hincapié en las directrices marcadas por algunos organismos internacionales y cómo dichas directrices se concretan en los diferentes países europeos. Por otro lado, se ofrece un análisis comparado de la concreción de la transversalidad de género en la educación a través de las políticas nacionales y autonómicas de nuestro país, deteniéndonos en el desarrollo y tratamiento otorgado al profesional encargado de integrar la perspectiva de género en los centros educativos: la figura responsable de la igualdad en los Consejos Escolares de los centros educativos
Files in this item
Google Scholar:Grañeras Pastrana, Montserrat
-
Ibáñez Ibáñez, Patricia
-
Gil Novoa, Natalia
-
González Morales, Patricia
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Tears evoke the intention to offer social support: A systematic investigation of the interpersonal effects of emotional crying across 41 countries
Zickfeld, Janis H.; van de Ven, Niels; Pich, Olivia; Schubert, Thomas W.; Berkessel, Jana B.; Pizarro, José J.; Bhushan, Braj; Mateo, Nino Jose; Barbosa Martínez, Sergio; Sharman, Leah; Kökönyei, Gyöngyi; Schrover, Elke; Kardum, Igor; Aruta, John Jamir Benzon; Lazarevic, Ljiljana B.; Escobar, María Josefina; Stadel, Marie; Arriaga, Patrícia; Dodaj, Arta; Shankland, Rebecca; Majeed, Nadyanna M.; Li, Yansong; Lekkou, Eleimonitria; Hartanto, Andree; Özdoğru, Asil A.; Vaughn, Leigh Ann; del Carmen Espinoza, Maria; Caballero González, Amparo; Kolen, Anouk; Karsten, Julie; Manley, Harry; Maeura, Nao; Eşkisu, Mustafa; Shani, Yaniv; Chittham, Phakkanun; Ferreira, Diogo; Bavolar, Jozef; Konova, Irina; Sato, Wataru; Morvinski, Coby; Carrera Levillain, Pilar; Villar, Sergio; Ibanez, Agustin; Hareli, Shlomo; Garcia, Adolfo M.; Kremer, Inbal; Götz, Friedrich M.; Schwerdtfeger, Andreas; Estrada-Mejia, Catalina; Nakayama, Masataka; Ng, Wee Qin; Sesar, Kristina; Orjiakor, Charles T.; Dumont, Kitty; Allred, Tara Bulut; Gračanin, Asmir; Rentfrow, Peter J.; Schönefeld, Victoria; Vally, Zahir; Barzykowski, Krystian; Peltola, Henna Riikka; Tcherkassof, Anna; Haque, Shamsul; Śmieja, Magdalena; Su-May, Terri Tan; IJzerman, Hans; Vatakis, Argiro; Ong, Chew Wei; Choi, Eunsoo; Schorch, Sebastian L.; Páez, Darío; Malik, Sadia; Kačmár, Pavol; Bobowik, Magdalena; Jose, Paul; Vuoskoski, Jonna K.; Basabe, Nekane; Doğan, Uğur; Ebert, Tobias; Uchida, Yukiko; Zheng, Michelle Xue; Mefoh, Philip; Šebeňa, René; Stanke, Franziska A.; Ballada, Christine Joy; Blaut, Agata; Wu, Yang; Daniels, Judith K.; Kocsel, Natália; Burak, Elif Gizem Demirag; Balt, Nina F.; Vanman, Eric; Stewart, Suzanne L.K.; Verschuere, Bruno; Sikka, Pilleriin; Boudesseul, Jordane; Martins, Diogo; Nussinson, Ravit; Ito, Kenichi; Mentser, Sari
2021-04-13 -
The interplay between functioning problems and symptoms in first episode of psychosis: an approach from network analysis
Izquierdo, Ana; Cabello Salmerón, María; Leal, Itziar; Mellor-Marsá, Blanca; Ayora, Miriam; Bravo Ortiz, María Fe; Rodriguez-Jimenez, Roberto; Ibáñez, Ángela; MacDowell, Karina S.; Malpica, Norberto; Díaz-Marsá, Marina; Baca García, Enrique; Fares-Otero, Natalia E.; Melero, Helena; López-García, Pilar; Díaz-Caneja, Covadonga M.; Arango, Celso; Ayuso-Mateos, Jose Luis; García-Albea, Julia; Saiz-González, Dolores; Durán-Cutilla, Manuel; Merchán-Naranjo, Jessica; Mediavilla Torres, Roberto; Muñoz-Sanjosé, Ainoa; Sanchez-Pastor, Luis; Dompablo, Monica; Fernández-Martín, Patricia; León-Quismondo, Leticia; Carlos Leza, Juan; Puras-Rico, Pablo; Albarracin-García, Lucía
2021-02-15