La enseñanza de oficios mecánicos en Nueva Granada en vísperas de la independencia
Files
Statistics
Share
Metadata
Show full item recordAlternative title
Teaching mechanical crafts in New Granada on the eve of independence
Author/s
Paniagua Pérez, JesúsDate
2012-01-01Source
Trocadero - 2012, n. 24 – pp. 105-124Abstract
Los ilustrados españoles y neogranadinos habían apreciado la falta de profesionales
de los diferentes oficios. Quisieron también acabar con la lacra de los vagos y gentes
sin especializar, por lo que se inició toda una política de educación antes y después de
la independencia para elevar el nivel de la formación profesional con la fundación de
escuelas, academias, sociedades, etc. donde se formaran los artesanos con los que se
debía afrontar el futuro. Los gremios, en este panorama, jugaron un importante papel
como instituciones reformadas o llamadas a extinguir. The Spaniards and Newgranadins of the Enlightenment recognized the lack of trained
professionals in the various crafts. They all wanted to end the affliction of vagabonds and
people without training, and so initiated both pre- and post-independence educational
policies to elevate the level of professional training by establishing schools, academies,
societies, etc., where future craftsmen would be trained. Guilds, in this panorama, played
an important role as institutions either to be reformed or targeted for extinction.