Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Entre el yugo y la flecha. Identidad nacional y de género en la representación cinematográfica de la Sección Femenina (1937-1945)

Elena Oroz

  • Aquesta tesi doctoral és un estudi de les relacions entre gènere, nació i cinema en el marc de la Guerra Civil espanyola i el primer franquisme, des de 1937 fins a 1945. Aquesta investigació es desenvolupa mitjançant una anàlisi de discurs i textual aplicada a la representació cinematogràfica de la Secció Femenina de Falange en les produccions documentals i informatives de l'autodenominat bàndol nacional. Seguint les aportacions dels estudis de gènere a la teorització de la nació i els nacionalismes, s'analitzen les funcions que es van atribuir a l'organització de dones falangistes, el seu grau d’inclusió i exclusió, dins del discurs nacionalista franquista i falangista, tal com va ser projectat pel cinematògraf. És a dir, el seu paper com a agents actius en la construcció del Nou Estat franquista, a través del control social i ideològic de la població femenina, i en termes culturals i simbòlics com a dipositàries de les essències populars i d'un vincle amb un passat mític que la dictadura va invocar per legitimar el seu origen i cercar una continuïtat històrica efectiva per a si mateix. També, es descriu el paper de la Secció Femenina en la producció i distribució de propaganda fílmica mitjançant la creació del seu Departament de Cinematografia el 1940 i les relacions que va establir amb els organismes oficials per tal d'aconseguir una presència continuada a les pantalles. La recerca examina les dinàmiques sociopolítiques que van fer possible l'agencia i visibilitat de l’organització com el seu posterior replegament de l’esfera pública i cinematogràfica i l'evolució dels paràmetres discursius sota els quals va discórrer la representació de la seva ideologia nacionalista i de gènere.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus