Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Anàlisi dels processos d'interacció mediatizats per una WebQuest de C.Naturals en l'ensenyament i l'aprenentatge de l'anglès com a llengua estrangera a l'etapa secundària

Lauro Delgado Sánchez

  • Per tal de millorar la qualitat del treball col·laboratiu dels alumnes amb l'ordinador cal parar atenció a la natura de les seves interaccions durant els processos de lectura i escriptura. En aquesta investigació presentem i il·lustrem un mètode d'anàlisi relativament nou basat en l'anàlisi funcional de la llengua. A més de l'anàlisi interpersonal també és interessant investigar com les transcripcions reflecteixen la manera com es construeix la situació d'ensenyament i aprenentatge així com les normes i negociacions dels estudiants per donar forma a la interacció a cada moment.La tesi s'ha estructurat en set parts diferents. La primera, dividida en cinc capítols, dóna una visió de les investigacions actuals sobre la interacció a l'aula i l'aprenentatge de llengües en contextos CALL. Aquest marc teòric es descriu a partir d'un enfocament sociocultural de l'aprenentatge així com des de la lingüística aplicada.A la segona part de la tesi es presenta el seu objectiu principal així com les preguntes d'investigació. Malgrat que les nostres dades sorgeixen de dues situacions diferents -estudi de cas i entrevistes a professors- hem de dir que la informació més rellevant per a la tesi surt de la primera d'elles.La tercera part té a veure amb la metodologia. En aquesta part s'intenta explicar com vam explorar diferents corrents per poder establir un sistema de categories adequat per a l'anàlisi de les dades emergents a l'estudi de cas: anàlisi del discurs, anàlisi de la conversa, tipus de conversa a partir del projecte SLANT (Spoken Language and New Technologies) i en especial el sistema d'anàlisi funcional basat en els estudis de Halliday i Hassan. A la quarta part de la tesi es descriu l'estudi de cas per investigar el tipus d'interacció d'una parella d'alumnes de 2nd d'ESO durant el procés de treball col·laboratiu basat en una tasca amb una aplicació informàtica concreta: una WebQuest de Ciències Naturals en Anglès. L'estudi para una especial atenció a les dinàmiques socials i cognitives dels alumnes relacionades amb els processos de lectura i escriptura. També es té en compte el rol del professor com a dissenyador de la situació d'aprenentatge basada en l'ús de l'ordinador i com a observador participatiu en les activitats centrades en els aprenents. Per a l'obtenció de dades es van enregistrar les interaccions verbals i no verbals dels alumnes i del professor amb vídeo així com els seus moviments a la pantalla de l'ordinador. Posteriorment es va transcriure tota aquesta informació i se li va aplicar el sistema funcional d'anàlisi de la llengua adaptat al nostre estudi.A la cinquena part la investigació es centra en tres entrevistes a professors de llengua anglesa per conèixer les seves creences i opinions sobre el treball col·laboratiu dels alumnes i l'ús de les TIC. Personalment crec que és justament aquesta projecció pragmàtica la que dóna sentit a qualsevol investigació dins l'àmbit educatiu. Com a autor d'aquesta tesi el meu desig és que aquesta publicació ofereixi al lector noves perspectives dins la investigació de la interacció dels alumnes treballant amb una llengua estrangera a través d'una aplicació informàtica interdisciplinària. L'estudi de cas i les entrevistes a professors amb les seves qüestions i mètodes específics, intenten proporcionar més informació sobre els processos i condicions per poder dissenyar i crear aplicacions informàtiques que promoguin ambients d'aprenentatge autònom i col·laboratiu.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus