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Resumen de Aplicación de un programa de estimulación de memoria a enfermos de Alzheimer en fase leve

Sara Domènech Pou

  • español

    Objetivo: Evaluar la eficacia de un programa de entrenamiento de memoria, denominado Taller de Memoria (TM), aplicado a enfermos con demencia de Alzheimer (DSM-IV, 1997 y NINCDS-ADRDRA, 1984) en fase leve (GDS=4. Global Deterioration Scale. Reisberg, 1982).

    Metodología: Pacientes con demencia de Alzheimer (DSTA) (24) tratados con inhibidores de la acetilcolinesterasa (IChE), sometidos al programa de memoria (12) (grupo experimental) o sin tratamiento psicosocial (12) (grupo control). La intervención cognitiva (TM), consiste en la aplicación de un programa intervención psicosocial focalizado en memoria durante un año y con 96 sesiones estructuradas de ejercicios cognitivos. Como medidas de eficacia se utilizaron el Mini Mental Status Examination (Folstein et al, 1975), la Alzheimer's Disease Assessment Scale (Rosen, Mohs & Davis, 1984), el test conductual de memoria Rivermead (Wilson, Cockburn, Baddeley, 1991), el Syndrom kurz Test (Erzigheit, 1992), la escala de Blessed (Blessed, Tomlinson & Roth, 1968), el Rapid Disability Rating Scale-2 (Linn & Linn, 1982) y el Neuropsychiatric Inventory (Cummings et al, 1994). Se utilizó un diseño cuasi-experimental pretest-postest con grupo control, con cuatro evaluaciones postest trimestrales.

    Resultados: el programa aplicado resulta efectivo en la mejoría del rendimiento cognitivo global a lo largo del tratamiento (p=.007), en el mantenimiento de la memoria a partir de los 6 meses (p=.028), en el mantenimiento de las actividades funcionales de la vida diaria (p=.041) y en la mejoría del estado de ánimo (p=.043).

    Conclusiones: la eficacia del programa de memoria se mantiene a lo largo del año de estudio, manteniendo los sujetos experimentales un beneficio cognitivo (especialmente de memoria), conductual y funcional.

    Palabras clave: Enfermedad de Alzheimer. Demencia leve. Tratamiento no farmacológico. Programa de entrenamiento estructurado de Memoria. Taller de Memoria.

    "ENGLISH

  • English

    Objective: to evaluate the efficacy of a memory training program, called Memory Workshop, applied to early stage Alzheimers patients (DSM-IV, 1997 and NINCDS-ADRDRA, 1984) (GDS=4. Global Deterioration Scale. Reisberg, 1982). The following assesses the treatments effects on the cognitive abilities, memory, activities of daily living and well-being of patient.

    Methods: Patients with mild AD (24) who are treated with a cholinesterase inhibitor (ChEI) received the memory training program (12) (experimental group) or psychosocial support alone (control group). Cognitive intervention consisted of a one-year structured program of 96 sessions of cognitive exercises. Our controlled study employed the following evaluation tools: the Mini-Mental State Examination (Folstein et al, 1975), the Alzheimer's Disease Assessment Scale (Rosen, Mohs & Davis, 1984), the Rivermead Memory Test (Wilson, Cockburn & Baddeley, 1991), the Syndrom Kurztest (Erzigheit, 1989), the Rapid Disability Rating Scale-2 (Linn & Linn, 1982), the Blessed Dementia Rating Scale (Tomlinson & Roth, 1968) and the Neuropsychiatric Inventory (Cummings et al, 1994). The study utilized a quasi-experimental design, pre-test and post-test with a control group, with four trimester post-test evaluations.

    Results: the program was effective in improving global cognitive performance throughout treatment (p=.007), maintaining memory performance for six months (p=.028), maintaining levels of functional ability (p=.041) and improving personal affect (p=.043).

    Conclusions: the program maintained its efficacy throughout the study year. The experimental subjects experienced cognitive benefits and improvement or maintenance in conduct and functioning.

    Key words: mild dementia, non-pharmacological treatments, memory training program, Memory Workshop."


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