Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Sobre mujeres, demonios y visionarias: la construcción de la santidad en torno a un manuscrito inquisitorial (1677-1681)

  • Autores: Margarita Paz Torres
  • Directores de la Tesis: Fernando Gómez Redondo (dir. tes.), Rebeca Sanmartín Bastida (codir. tes.)
  • Lectura: En la Universidad de Alcalá ( España ) en 2021
  • Idioma: español
  • Tribunal Calificador de la Tesis: Esperanza López Parada (presid.), Pedro Sánchez-Prieto Borja (secret.), Pablo Acosta García (voc.)
  • Materias:
  • Enlaces
    • Tesis en acceso abierto en: TESEO
  • Resumen
    • español

      Esta tesis doctoral aborda el estudio del Proceso de fe de las religiosas del Convento de Santa Clara de Trujillo (Perú), incoado a finales del siglo XVII por el Tribunal Inquisitorial de Lima, cuya copia, compuesta por dos legajos y signada como ES.28079.AHN/1.1.11.4.15.4//INQUISICIÓN, 1648, Exp. 6, se conserva en el Archivo Histórico Nacional de Madrid.

      La estructura general es tripartita: 1) estudio crítico y literario; 2) análisis comparativo con otras visionarias europeas y americanas (religiosas y seglares), desde la Edad Media hasta los Siglos de Oro: mujeres que seguían unos modelos concretos de espiritualidad femenina, con parámetros comunes en su búsqueda y construcción de la santidad; 3) y transcripción filológica del documento.

      Los primeros capítulos (del 1 al 6) son necesariamente técnicos. El capítulo séptimo compete al estudio filológico del texto (comentario codicológico y paleográfico y fenómenos lingüísticos más relevantes en los planos fonético-fonológico, morfosintáctico y léxico), atendiendo también a la paremiología. Complementario a este es el octavo capítulo, que trata, desde una perspectiva de la Teoría de la Literatura, los niveles textuales: narratividad, ficción, verosimilitud, modos ilocutivos, actos de lengua, actantes y personajes.

      El capítulo noveno realiza una breve incursión histórica sobre los entornos conventuales femeninos de la América virreinal. El décimo capítulo indaga en la búsqueda y artificio de la santidad orquestado por las dos monjas protagonistas, Luisa Benítez, alias la Pacora, y su amiga Ana Núñez. Se presta atención a los ejemplos de visionarias como Santa Catalina de Siena (1347-1380), Santa Teresa de Jesús (1515-1582), Santa Rosa de Lima (1586-1617) y, en mayor medida, por su indudable influencia en las religiosas de Trujillo, a la monja castellana de Cubas de la Sagra (Toledo), sor Juana de la Cruz (1481-1534). A lo largo de este capítulo, se estudian las diferencias entre obsesión y posesión diabólica; la importancia del discernimiento de espíritus; el don de idiomas y la rebelión contra la ortodoxia, implícita en ciertos rezos sacrílegos ideados por Luisa y por Ana. Por otro lado, también se analiza la frágil distinción entre la experiencia mística, la enfermedad y la puesta en escena o performance de estas mujeres.

      El décimo primero capítulo se dedica a la angelología y demonología, concediendo un especial interés a los ángeles custodios y a las obvias relaciones entre la morfología demoníaca del texto y las desigualdades existentes en la sociedad colonial de castas. El décimo segundo capítulo trata brevemente algunos de los leitmotiv folclóricos y, en el décimo tercero capítulo, se explican las censuras y calificaciones del Santo Oficio, considerando las implicaciones de la canonización de Santa Rosa de Lima y el intento de promoción de una santa peruana propia de los franciscanos.

      Las conclusiones recogen la valoración global del trabajo y aportan una visión interdisciplinar de los fenómenos demoníacos sucedidos en el Convento de Santa Clara de Trujillo (Perú), profundizando en las causas que llevaron a estas mujeres a emular unos patrones de construcción de la santidad que venían repitiéndose, entre las visionarias europeas, desde la Edad Media.

    • English

      This doctoral thesis deals with the philological transcription, and the critical and literary study of the Faith Process of the nuns of the Saint Clara of Trujillo Convent (Peru), initiated at the end of the 17th century. The Holy Office of Lima tried them for diabolical obsession and their cause was suspended. Today, only an incomplete copy of the summary and certain testimonies are preserved in the Archivo Histórico Nacional (AHN) of Madrid, signed as ES.28079.AHN/1.1.11.4.15.4//INQUISICIÓN,1648, Exp. 6.

      Much of the work carried out in this study consists of a comparative analysis with other European and American visionaries (religious and secular), from the Middle Ages to the Golden Age: women who followed specific models of feminine spirituality, with common parameters in their search and construction of holiness.

      The first chapters (1 to 6) of this study are necessarily focused on methodology. The seventh chapter concerns the philological study of the text. It contains a brief codicological and palaeographic commentary and assesses the most relevant linguistic phenomena found in all levels of the language: phonetic-phonological (graphic uses, vocalism and consonantism), morphosyntactic (nominal and verbal paradigm) and lexical (loanwords from Spanish, onomastics infernal, anthroponymy, lexical fields, orality, paremiology, colloquialisms). Complementary to this is the eighth chapter, which deals, with the help of Literary Theory, with textual levels: narrative, fiction, verisimilitude, illocutionary modes, speech acts, actants and characters.

      The ninth chapter makes a brief historical incursion on the female conventual environments of viceregal America and, especially, on the Trujillo Convent of Saint Clara del Peru. The tenth chapter investigates the search for and artifice of holiness orchestrated by the two main nuns, Luisa Benítez, alias the Pacora, and her close friend, Ana Núñez.

      Attention is paid to the examples of visionaries such as Saint Catherine of Siena (1347-1380), Saint Teresa de Jesús (1515-1582), Saint Rosa of Lima (1586-1617) and, to a greater extent, for her undoubted influence on the nuns from Trujillo, to the Castilian nun from Cubas de la Sagra (Toledo), Sor Juana de la Cruz (1481-1534). Throughout this chapter, the differences between obsession and devilish possession are studied; also, the importance of discerning spirits; and the gift of languages and the rebellion against orthodoxy, implicit in certain sacrilegious prayers devised by Luisa and Ana. On the other hand, the fragile distinction between the mystical experience, illness and the staging or performance of these women is also analyzed. In their dramatization, topics such as the leitmotif of the mystical betrothal appear. Sexual eschatology, violence against the female body, euphemisms related to the genitalia, and references to body areas susceptible to penetration of evil (orifices) and being expelled (dead toenails) are also studied.

      The eleventh chapter is dedicated to the angelology and demonology present in the text. Specific interest is given to the guardian angels of the nuns, whose names are apocryphal, and to a demon named Lariel. Likewise, the obvious relationships between the demonic morphology of the text and the existing inequalities in the colonial caste society are highlighted.

      The twelfth chapter briefly deals with some of the folkloric leitmotifs that have been found in this inquisitorial document. In addition, the thirteenth chapter explains some of the internal judicial details, such as the censures and qualifications issued by the Holy Office of Lima against these nuns and their confessor. The implications of the recent canonization of Saint Rose of Lima and the attempt by the Franciscan Fathers to raise their own saint to the altars are considered.

      The conclusions collect the global assessment of this work and provide an interdisciplinary view of the demonic phenomena that occurred in the Convent of Saint Clara of Trujillo, delving into the causes that led these women to emulate some patterns of construction of holiness, which had been repeated among European visionaries since the Middle Ages.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno