Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Spatiotemporal analysis of the population potentials in England and wales (1861-2001). A quantitative study from census and cartographic data about the preservation of the geographical and transportation patterns at micro-scale level

Laia Mojica Gasol

  • En aquest estudi s'analitza la dinàmica espacial de la població d'Anglaterra i Gal.les durant la segona meitat del segle XIX i durant el segle XX. En concret, s'estudien els processos d'urbanització i jerarquització de l'època moderna i contemporània.

    Per comprendre per què la població es localitza en un lloc concret, s'ha parat gran atenció tant a la configuració i a l'estructura de la xarxa ferroviària com als canvis estructurals en l'economia regional. S'ha utilitzat les dades més desagregades que existeixen als censos britànics, el que representa treballar amb més de 15.000 unitats espacials per any, tenint especial cura de la seva fiabilitat i precisió. En l'anàlisi dels ferrocarrils s'ha utilitzat informació relativa a les estacions en tant que constitueixen la porta d'accés a la xarxa.

    Les dades han estat tractades principalment amb Sistemes d'Informació Geogràfica (SIG), ja que constitueixen una eina sòlida i flexible per a visualitzar els patrons demogràfics i socioeconòmics. En aquest cas, el SIG ha estat combinat amb la geocomputació per remodelar, interpolar i modeltzar les dades primàries.

    Mapificar les dades sobre la base de les unitats administratives esdevé altament problemàtic degut a la seva heterogeneïtat. A més, els canvis constants en l'àrea de les unitats utilitzades per recollir dades censals dificulten enormement l'anàlisi temporal. Per aquest motiu, els valors de població han estat transformats en potencials de població -una mesura d'influència poblacional a la distància i un indicador continu de densitat. Per als ferrocarrils he calculat la densitat kernel de les estacions per a cada any. D'aquesta manera, els resultats obtinguts de l'anàlisi dels ferrocarrils i de la població és completament comparable.

    D'altra banda, s'aporta informació econòmica basada en els registres de població ocupada. Els índexs d'especialització i de terciarització han estat complementats amb l'Anàlisi de Components Principals per tal de mostrar els canvis en l ' estructura econòmica de l' àrea d'estudi a nivell regional.

    Aquesta investigació posa de manifest el fort dinamisme de la població d' Anglaterra i Gal.les, arrossegada pel constant creixement urbà. La força i l'extensió dels processos d'urbanització contrasta enormement amb la estabilitat en la jerarquia dels assentaments de població. El sistema urbà britànic es caracteritza doncs per la seva profunda continuïtat i la seva estructura duradora. Això es deu per la força d'atracció del creixement de les ciutats, en un moviment de feedback positiu.

    Els canvis en la població s'expliquen pel feedback positiu, però també per l'acció de la interacció espacial. En aquest context, els ferrocarrils han contribuït enormement a la urbanització. Aquest nou mitjà de transport va facilitar la consolidació I el creixement dels clústers de poder econòmic I polític, així com d'aquells llocs rurals connectats a la xarxa de ferrocarril.

    En resum, aquesta tesi contribueix a la comprensió de la història urbana i regional des d' una perspectiva integrada i dinàmica dels processos demogràfics durant els darrers 150 anys a Anglaterra i Gal .les. També aporta una solució estandarditzada als problemes de la mapificació tradicional i a la comparació espacial en les anàlisis temporals. Així doncs, el mètode proposat pot ser aplicat fàcilment a altres llocs quan es disposi de dades d'un nivell de desagregació similar.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus