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Item-based and cognitive-style-based variation in students' abilities to use metaphoric extension strategies

  • Autores: Jeannette Littlemore
  • Localización: Ibérica: Revista de la Asociación Europea de Lenguas para Fines Específicos ( AELFE ), ISSN-e 2340-2784, ISSN 1139-7241, Nº. 7, 2004, págs. 5-31
  • Idioma: inglés
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Este artículo examina la tendencia que tienen los estudiantes de lenguas de utilizar "estrategias de extensión metafóricas" para averiguar el significado del vocabulario que no conocen. Estas estrategias se basan en que el significado de las palabras se puede a veces deducir del análisis de los procesos metafóricos implicados en su formación. Por ejemplo, el significado de la palabra grounded se puede deducir por referencia al significado literal de la palabra ground. Se describe una investigación empírica realizada sobre tres factores que pueden afectar la tendencia de los alumnos a emplear estrategias de extensión metafóricas.

      El estudio determinó que los elementos concretos provocaban en mayor medida más estrategias de extensión metafóricas que los elementos menos concretos. La presencia de pistas contextuales también ayudaban en este cometido. Los estilos cognitivos de los estudiantes tuvieron un efecto importante en su destreza para usar este tipo de estrategias.

      Estos resultados sugieren que es importante animar a los alumnos para que utilicen este tipo de estrategias, aunque también habría que tener en cuenta las diferencias individuales

    • English

      This article examines the tendency of language learners to use 'metaphoric extension strategies' to work out the meaning of unfamiliar vocabulary. Metaphoric extension strategies exploit the fact that the meaning of words can often be determined by analysing the metaphoric processes that were involved in their formation. For example, the meaning of the word grounded can be worked out by reference to the literal meaning of the word ground. This article describes an empirical investigation into three important factors that might affect students' tendency to employ metaphoric extension strategies: word concreteness; the presence of contextual clues; and the students' cognitive style. The study found that concrete items provoked significantly more metaphoric extension strategies than less concrete items. The presence of contextual clues led to more successful use of context, but did not reduce the students' tendency to employ metaphoric extension strategies. Finally, the students' cognitive styles had a significant affect on their ability to use metaphoric extension strategies: students who habitually process information in images were more likely to use these strategies successfully than students who process information verbally. These findings suggest that it is worthwhile encouraging language learners to use these strategies, but that it is also important to take individual differences into account


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