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Los referendos regional y local en el estado autonómico: sus bases y límites constitucionales

  • Autores: Antonio Ibáñez Macías
  • Localización: Revista Vasca de Administración Pública (RVAP). Administrazio Publikoaren Euskal Aldizkaria, ISSN 0211-9560, Nº 97, 2013, págs. 97-138
  • Idioma: español
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  • Resumen
    • español

      En este trabajo se estudian las posibilidades y límites constitucionales del referéndum local y del referéndum regiona l en el Estado autonómico español. Se mantienen unas conclusiones que se apartan de doctrina del Tribunal Constitucional en sus aspectos esenciales. Se i ntroduce una distinción más precisa entre consulta popular, como instituto de democracia participativa, y referéndum, como instituto de democracia semidirecta. Las bases constitucionales del referéndum local y regional están en la autonomía organizativa de los municipios y Comunidades Autónomas. El referéndum regional encuentra sus límites constitucionales en la competencia del Estado para autorizar la convocatoria de consultas populares por vía de referéndum, la cual debe ser interpretada de manera restrictiva. Otro límite es la habilitación a la le y orgánica para que desarrolle el derecho fundamental a participar en los asuntos públicos. Ese mandato también debe interpretarse de manera restrictiva. Por el contrario el referéndum local tiene los siguientes límites constitucionales: el mandato del artículo 81.1 CE, en relación con el art. 23.1; la competencia estatal para regul ar las bases del régimen local (art. 149.1.18 CE) y la competencia autonómica sobre régimen local. Por otro lado, la Constitución no predetermina el modelo de democracia semidirecta a nivel regional y a nivel local. Pero ese modelo ha resultado ser muy similar al estatal por voluntad del legislador

    • euskara

      Lan honetan, Espainiako estatu autonomikoan tokiko nahiz eskualdeko erreferendumak egiteko dauden aukerak eta mugak aztertzen dira. Erreferendumaren funtsezko alderdiei dagokienez, Konstituzio Auzitegiaren doktrinatik aldentzen diren ondorio batzuk aurkezten dira. Bere izketa zehatzagoa egiten da herri-galdeketaren (demokrazia parte-hartzaileko metodoa) eta erreferendumaren (demokrazia erdizuzeneko metodoa) artean. Tokiko et a eskualdeko erreferendumen oinarri konstituzionalak udalerrien eta autonom ia-erkidegoen antolakuntzaren autonomian jasota daude. Eskualdeetako errefere ndumari muga bat jartzen dio Konstituzioak, Estatuak baitu erreferendum bidezko herri galdeketen deialdia baimentzeko eskumena. Eta hori modu murriztailean interpretatu behar da. Beste muga bat ere badago: auzi publikoetan parte hartzeko funtsezko eskubidea garatzeko, lege organikoa behar da. Agindu hori ere modu murriztailean interpretatu behar da. Bestalde, tokiko erreferendumak muga konstituzional hauek ditu: Konstituzioaren 81.1 artikuluak agindutakoa, 23.1 artikuluarekin lotuta; tokiko araubidearen oinarriak arautzeko Estatuaren eskumena (Konstituzioaren 149.1.18 artikulua);

      eta tokiko araubideari buruzko eskumen autonomikoa. Horrez gain, Konstituzioak ez du finkatzen eskualdeko zein tokiko demokrazia erdizuzenaren eredurik; edonola ere, Estatu-ereduaren oso antzekoa da, legegileak hala nahi izan duelako.


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