Ayuda
Ir al contenido

La dimensión activa, social y emocional de la lectura: un marco teórico-metodológico para objetos incómodos

    1. [1] Universidad Nacional de La Plata

      Universidad Nacional de La Plata

      Argentina

    2. [2] Universidad Nacional de San Martín

      Universidad Nacional de San Martín

      Tarapoto, Perú

  • Localización: Amoxtli: Historia de la edición y la lectura, ISSN-e 0719-997X, Nº. 10, 2023
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • The The active, social and emotional dimension of reading: A theoretical-methodological framework for uncomfortable objects
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      El libro, en general, y la lectura, en particular, ha sido objeto de indagación de varias disciplinas, con miradas muy diversas cuando no, contrapuestas. En este artículo, recuperamos algunas perspectivas que circulan en torno al acto de leer. Nos detenemos especialmente en aquellos posicionamientos que valoran la lectura en función del carácter legítimo de las obras así como de la cantidad de libros que se lee. Luego, y en contraposición, abordamos los planteos que tienden a focalizar en las habilitaciones, las tramas de sociabilidad y las emociones que se despliegan con los libros. La propuesta teórico-metodológica que guía nuestras investigaciones empíricas se inscribe en esta perspectiva, que desarrollamos al final del artículo.

    • English

      The book in general, and reading in particular, have been the subject of research in various disciplines from very different, if not conflicting, points of view. In this article, we refer to some perspectives that circulate around the act of reading. In particular, we will focus on those positions that emphasize the value of reading in terms of the legitimacy of works as well as the number of books read. Then, on the other hand, we will address those approaches that tend to focus on the affordances, the social networks, and the emotions that unfold with books. The theoretical-methodological proposal that guides our empirical research is part of this perspective, which we develop at the end of the article.

    • português

      The book, in general, and the reading, in particular, has been the subject of research by diverse disciplines, with very different, if not opposing, points of view. In this article, we refer to some perspectives that circulate around the act of reading. We will focus especially on those positions that emphasize the value of reading in terms of the legitimate nature of the works as well as the number of books read. Then, on the contrary, we address the approaches that tend to focus on the affordances, the sociability networks and the emotions that unfold with books. The theoretical-methodological proposal that guides our empirical research is part of this perspective, which we develop at the end of this article.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno