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Resumen de @sharescienceupv: Scientific dissemination and social media

Inés Lozano Palacio, Teresa Molés Cases

  • español

    Cabero Almenara (2015) claims that new technologies have radically changed the way we communicate. A clear example is social media, which have the capacity to make digital content available to the masses in an instant. Communication takes a new shape and adopts tools that develop as users provide feedback and express their preferences. Effective communication is key to both developing learning and teaching strategies. They also contribute to making the content of the class accessible to a wider audience, blurring the boundaries between campuses and the general public. Toharia (2010) claims that scientific dissemination is often absent from the classrooms of higher education, focused on the content and using the lecture format. We believe social media can contribute to opening the door to a more democratic form of science and a new way of teaching. In the context of the teaching innovation project “@sharescienceupv: The communicative application of ICT to scientific dissemination”, carried out at the Polytechnic University of Valencia, a higher education institution specialized in engineering studies, we applied social media to the classroom by asking students to create social media materials about the content of different courses within their field of study (e.g. Design, Agricultural Engineering, Computer Science, etc.). The aim of the project was to improve students’ communicative efficiency in English, German, Spanish and Valencian by working on materials to disseminate science. These materials could be textual or audiovisual, and they could be permanent or ephemeral. We then posted those materials in an Instagram account and asked them to contribute to their dissemination. The students showed an outstandingly positive predisposition, given their acquaintance with social media use, and the change it meant with regards to conventional teaching. Throughout a year, students produced materials to be posted and disseminated, and filled up questionnaires to express their expectations, satisfaction and degree of involvement with the project. The present talk aims at sharing the development of the project and the results obtained to prove the validity of social media as tools that may complement traditional teaching methods by connecting with the higher education audience in a novel manner, as well as their potential to be implemented in courses addressing communication

  • English

    Cabero Almenara (2015) afirma que las nuevas tecnologías han cambiado radicalmente la forma en que nos comunicamos. Un claro ejemplo son las redes sociales, que tienen la capacidad de poner contenidos digitales a disposición de las masas en un instante. La comunicación toma una nueva forma y adopta herramientas que se desarrollan a medida que los usuarios brindan retroalimentación y expresan sus preferencias. La comunicación efectiva es clave para desarrollar estrategias de aprendizaje y enseñanza. También contribuyen a que el contenido de la clase sea accesible a un público más amplio, difuminando los límites entre los campus y el público en general. Toharia (2010) afirma que la divulgación científica muchas veces está ausente de las aulas de la educación superior, centrándose en los contenidos y utilizando el formato de conferencia. Creemos que las redes sociales pueden contribuir a abrir la puerta a una forma más democrática de ciencia y una nueva forma de enseñar. En el contexto del proyecto de innovación docente “@sharescienceupv: La aplicación comunicativa de las TIC a la divulgación científica”, llevado a cabo en la Universidad Politécnica de Valencia, institución de educación superior especializada en estudios de ingeniería, aplicamos las redes sociales al aula preguntando a los estudiantes Crear materiales para redes sociales sobre el contenido de diferentes cursos dentro de su campo de estudio (por ejemplo, Diseño, Ingeniería Agrícola, Ciencias de la Computación, etc.). El objetivo del proyecto era mejorar la eficiencia comunicativa de los estudiantes de inglés, alemán, español y valenciano mediante el trabajo en materiales de divulgación científica. Estos materiales pueden ser textuales o audiovisuales, y pueden ser permanentes o efímeros. Luego publicamos esos materiales en una cuenta de Instagram y les pedimos que contribuyeran a su difusión. Destaca la predisposición positiva de los estudiantes, dado su conocimiento del uso de las redes sociales y el cambio que supone respecto a la enseñanza convencional. A lo largo de un año, los estudiantes elaboraron materiales para publicarlos y difundirlos, y cumplimentaron cuestionarios para expresar sus expectativas, satisfacción y grado de implicación con el proyecto. La presente charla tiene como objetivo compartir el desarrollo del proyecto y los resultados obtenidos para demostrar la validez de las redes sociales como herramientas que pueden complementar los métodos de enseñanza tradicionales conectando de una manera novedosa con el público de la educación superior, así como su potencial para ser implementadas. en cursos que abordan la comunicación.


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