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El problema de las dos culturas en la extensión y el desarrollo rural: contexto y lecciones del proyecto factores socio-culturales asociados al prototipo de granjas integrales

    1. [1] Universidad de Uppsala
  • Localización: Revista iberoamericana de autogestión y acción comunal, ISSN 0212-7687, Nº. 81, 2023, págs. 271-300
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • The problem of the two cultures in the extension and the rural development: Context and lessons from the project socio-cultural factors associated with it integral farm prototype
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      This article is meant as the first, in a series of publications, framed in this particular case by the values and themes of the next edition of RIDAA.7 This issue has an editorial focused on: Truth, Justice, Participation and Community: Values and Principles for a Changing Society. From the viewpoint of these values, here summarized in terms of democratic participation in rural development, my objective is to contex tualize, analyze, and search for solutions to a particular socio-cultural problem, in the realms of extension and rural development. This recurrent problem tends to interfere with the effective collaboration between researchers, agrarian agents and peasants. This difficulty partially results from a kind of academic ethnocentrism, which conditions the teaching/learning process in both the agricultural and natural sciences and the socio-cultural sciences. This problematic situation also results from the social exclusion of peasant families, from the deliberation and the decision-making process concerning technical recommendations. These technical innovations are often commanded from the top, seeking to modify their production techniques. In searching for viable solutions to this problem, a cultural dialogical strategy is proposed, which integrates researchers, agrarian agents and peasants, on equal footing, all the way from the inception to the completion of the rural development and agricultural exten sion project. It is hoped that with cultural dialogue and horizontal interaction the potential benefits from the technical innovations might be enhanced, as well the objective of democratic participation inherent in sustainable human rural development.

    • español

      El presente artículo es el primero de una serie de trabajos, que aquí y ahora se enmarca en el temario de la próxima edición de RiDAA, dedicado a la: “Verdad, Justicia, Participación y Comunidad: Valores y Principios para una Sociedad Cambiante. Desde el prisma de estos valores, aquí traducidos en términos de participación democrática en el desarrollo rural, mi objetivo es contextualizar, analizar y proponer soluciones a un problema particular de índole socio-cultural que atañe a la extensión agrícola y al desarrollo rural. Este problema suele interferir con la colaboración efectiva entre investigadores, agentes agrarios y campesinos. Encontramos una causa parcial del problema aludido en etnocentrismo académico que condiciona la enseñanza/ aprendizaje en las ciencias agrícolas-naturales y socioculturales. También se debe este problema a la exclusión de los campesinos de la deliberación y toma de decisiones sobre recomendaciones, que pretenden modificar sus técnicas productivas. En búsqueda de soluciones, se plantea en este trabajo una estrategia dialógica cultural, que facilite la integración, en pie de igualdad, de investigadores, agentes agrarios y campesinos, desde el inicio de los proyectos. Esperando con ello aumentar, mediante el diálogo cultural y la interacción horizontal, conjugar los benefícios de las innovaciones técnicas con avances en los objetivos participativos y democráticos del desarrollo rural humano y sostenible (DRHS).


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