Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


La autonomía de los Estados miembros para regular la adquisición de la condición plena de Eurodiputado

    1. [1] Investigadora predoctoral de Derecho Constitucional (UCM)
  • Localización: Revista de Derecho Político, ISSN 0211-979X, Nº 118, 2023, págs. 335-362
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • Member State’s autonomy to regulate the acquisition of the full status of Member of the European Parliament
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      El ordenamiento español exige a los eurodiputados electos el juramento o promesa de acatamiento a la Constitución ante la Junta Electoral Central en el plazo de cinco días desde la proclamación. Se trata de una condición suspensiva de la eficacia de la inmunidad parlamentaria. Su cumplimiento permite distinguir entre la condición de parlamentario electo y parlamentario de pleno derecho. Este trabajo comprueba que ni el Derecho de la Unión ni el Tribunal de Justicia han definido el margen de los Estados para regular para regular la adquisición de la condición de eurodiputado y su estatuto. Asimismo, el TJUE se ha pronunciado sobre aspectos fundamentales del procedimiento —el inicio del mandato de eurodiputado, el alcance de la inmunidad parlamentaria, la proclamación de los resultados electorales por las autoridades nacionales y la verificación de las credenciales del eurodiputado— que nos permiten describir el reparto de competencias entre autoridades nacionales y el Parlamento Europeo en la fase del procedimiento electoral que transcurre desde la proclamación de las elecciones hasta la entrada en funciones en el Parlamento Europeo. En definitiva, el procedimiento de elecciones al Parlamento Europeo sigue eminenmente regulado por disposiciones nacionales (ex art. 8 del Acta Electoral Europea).

    • English

      Elected Members of the European Parliament are required under Spanish Law to oath to uphold the Constitution before the National Electoral Commission within five days from the announcement of the results. It is a suspensory condition of the effectiveness of parliamentary immunity. Its fulfilment differentiates between the elected member of Parliament and the full member of Parliament. This article examines how neither EU Law nor the Court of Justice have defined Member States’ margin of autonomy to regulate the acquisition of the status of Member of the European Parliament. Likewise, the CJEU has commented on fundamental aspects of the procedure —the beginning of the mandate of the Member of the European Parliament, the extension of parliamentary immunity, the announcement of election results by national authorities and the verification of the credentials by the European Parliament— that enables us to delineate the distribution of responsibilities of the election process between national authorities and the European Parliament, from the announcement of the results to the entry into office of the Members of the European Parliament. In the end, the election process of the Members of the European Parliament is still mainly regulated by national provisions (ex art. 8 of the European Electoral Act).

        Summary: 1. INTRODUCTION. 2. THE EU LAW ON THE ACQUISITION OF THE STATUS OF MEMBER OF THE EUROPEAN PARLIAMENT. 2.1. Framework of EU Law. 2.2. European Electoral Act’s remission to na­tional provisions. 2.3. Special reference to the Spanish two-step procedure of full acquisition of the status of Member of the European Parliament. 3. CASE-LAW OF THE CJEU ON THE ACQUISITION OF THE STA­TUS OF MEMBER OF THE EUROPEAN PARLIAMENT. 3.1. The establishment of conditions for the acquisition of Member of the European Parliament. 3.2. Verification of the conditions for the acquisition of Mem­ber of the European Parliament. 3. MAIN FINDINGS.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno