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Resumen de Biology and Society: Exposing the Vital Linkages: The Relationship between the Study of Life and Humanity's Chances for a Future

Larry David Wilson, David Lazcano

  • español

    En este ensayo examinamos la relación entre la ciencia de la biología y la sociedad humana, especialmente con relación a las posibilidades de un futuro para nuestra especie. Consideramos que la biología siempre ha sido el área más importante de estudios sobre los humanos, porque esta es la ciencia que marca las reglas de existencia continua de la vida en la tierra. Nombramos a este conjunto de reglas básicas "el contrato biológico." Las ideas vigentes adoptadas por los seres humanos sobre su permanencia en la tierra, sin embargo, han implicado una interpretación errónea de todas las obligaciones contractuales biológicas, dando lugar a perspectivas globales mal adaptadas, incluyendo los marcos éticos destinados a identificar las conductas buenas y malas. El principal defecto de estas percepciones del mundo dominantes y sus sistemas éticos asociados es que están afectados por diferentes grados de una orientación centrista (por ejemplo, el antropocentrismo, el etnocentrismo y el egocentrismo). La formación de los puntos de vista sobre cómo funciona el planeta basada en ideas erróneas derivadas de una orientación centrista permiten que la mayoría de los humanos caigan en una trampa de negación masiva. Dicho enfoque es peligroso, pues permite que los seres humanos se excluyan ellos mismos de la realidad impuesta por las obligaciones de "el contrato biológico." Hace veintiséis años, un estudio importante apareció en el volumen de El Estado del Mundo de 1992, titulado "La Negación en la Década de la Decisión". El autor mantiene que para crear soluciones sostenibles a los problemas ambientales globales se tendrá que incluir la desintegración de la negación masiva que afecta a los seres humanos en todo el planeta. El autor pronostica que tales desarrollos tuvieron que iniciarse en la "década de la decisión “, es decir, en los 90s, previo a la llegada del presente milenio. Puesto que tales cambios no ocurrieron, la especie humana tiene significativamente menos tiempo para actuar. Nuestra especie, por lo tanto, permanece atrapada en un ciclo masivo de adicción y negación de esta, permitiendo la desintegración continua de los sistemas que mantienen la vida debido a la adicción al mal uso y abuso de los recursos y a la negación de que el continuo crecimiento de la población es el combustible básico del mal uso y abuso. Si los seres humanos están atrapados dentro de un ciclo de adicción y negación a nivel especie, entonces podría ser útil examinar este problema psicológico global utilizando el modelo de enfermedad de la drogadicción. La aplicación de este modelo de enfermedad indica que los seres humanos se han convertido en adictos al consumo excesivo de recursos, acompañado de la negación de que tal sobreconsumo ha generado problemas globales que amenazan la existencia de la vida en el planeta tierra. Consideramos que para reorientar nuestra ruta destructiva se tendrá que revelar el origen del trauma psíquico colectivo que ha dado lugar a nuestra adicción a la sobrepoblación y el sobreconsumo. En este artículo, hemos construido una hipótesis de varios componentes que propone la evolución de una serie de acontecimientos que ha llevado desde la aparición de la racionalidad acompañada de autoconciencia y el conocimiento de la ubicación del espacio-tiempo, estableciendo un temor de lo inevitable dando lugar a un ciclo de adicción y negación generando violencia de todo tipo y en todos niveles llevando al desarrollo de las percepciones destructivas globales que refuerzan la violencia. Dada la inescapable naturaleza de tales cosmovisiones, las conductas violentas que facilitan, y los problemas sociales y ambientales que han propagado, una pregunta fundamental que enfrenta nuestra especie es si las percepciones globales pueden ser modificadas de tal manera que sean constructivas y destructivas. En nuestra opinión, si semejante transformación es posible, entonces tendrá que incluir la neutralización del miedo a lo inevitable que parece surgir de nuestra racionalidad, y la conciencia que esta última nos da sobre la limitada naturaleza de nuestra existencia como individuos. Tal transformación hacia visones constructivas tendrá que basarse en una comprensión clara de la manera en que la cultura humana ha evolucionado desde una conducta generalizada. La cultura depende de la transmisión de información de un miembro de una especie a otro a través de la enseñanza y el aprendizaje. La enseñanza y aprendizaje son los aspectos de la cultura humana que deben ser organizados para lograr la neutralización del miedo de lo inevitable, necesario para intervenir en el círculo vicioso de la adicción a la violencia y su negación y llevar a cabo una transición de la cosmovisión que apoyará la creación de una sociedad humana sostenible. La enseñanza y aprendizaje formal ocurren dentro de los sistemas educativos. El actual sistema educativo, sin embargo, actúa como un obstáculo para el cambio necesario, porque este se basa en el condicionamiento operante, que produce egresados o graduados del sistema moldeados al status quo, es decir, el sistema que ha dado lugar al ciclo de violencia de adicción y de negación. En consecuencia, el sistema educativo formal deberá ser reestructurado de arriba hacia abajo reconociendo que la capacidad racional tendrá que descansar sobre la creación de sistemas de creencias basadas en evidencias que hacen hincapié en funcionamiento en el mundo como realmente es y no como nos gustaría que fuera. Adicionalmente, tendremos que evitar ideas de corto plazo que nos hacen creer que es posible obtener beneficios inmediatos sin tener que enfrentarse a consecuencias a largo plazo. También tenemos que aprender que los derechos no se acumulan para las personas sin atención a las responsabilidades asociadas. Ante esos poderosos obstáculos, podría ser más eficaz pensar en el papel de la educación en efectuar la transición de una sociedad insostenible a una sostenible que incluya una terapia para los diversos padecimientos psicológicos con los que la mayoría de los seres humanos son acosados. La percepción de una reforma educativa que logre la sostenibilidad con una psicoterapia a nivel especie implica la realización de tres metas principales como los siguientes: (1) aliviar las condiciones que han llevado a una sociedad insostenible; (2) modificar el comportamiento destructivo causado por el enredo en un ciclo de adicción y negación; y (3) para aumentar la comprensión de las disposiciones del “contrato biológico" que conduzcan a la capacidad para adaptarse a las exigencias de vivir de forma sostenible en el planeta. Hemos escrito este documento en un intento de identificar por qué los seres humanos han adoptado enfoques destructivos en la adaptación a la vida en la tierra y por qué el enfoque educativo tradicional ha tenido muy poco efecto para responder con éxito a los problemas ambientales globales derivados de estas percepciones. En nuestra opinión, tendremos que hacer frente a los graves defectos en la apariencia social y psicosis humana para aprender a superar estas falacias, para poder tener la oportunidad de crear soluciones viables y duraderas al conjunto de problemas que amenazan la especie humana con extinción por diseño.

  • English

    In this essay we examine the relationship between the science of biology and human society, especially as related to the chances for a future for the human species. We maintain that biology always has been the most important area of human study for it is this science that outlines the rules for the continued existence of life on Earth. We call this set of basic rules “the biological contract.” The prevailing worldviews adopted by humans over their tenure on Earth, however, have involved misreading all of the biological contractual obligations, giving rise to global perspectives that are maladaptive, including the ethical frameworks intended to determine right and wrong behavior. The principal flaw of these prevailing worldviews and associated ethical systems is that they are afflicted with varying degrees of centristic orientation (e.g., anthropocentrism, ethnocentrism, and egocentrism). Forming views of how the world works based on misconceptions arising from such centristic orientation allows most humans to embroil themselves in a mass denial trap. Such an approach is dangerous in that it allows humans to remove themselves from the reality imposed upon them by the obligations of “the biological contract.” Twenty-six years ago, a significant study appeared in 1992’s State of the World volume entitled “Denial in the Decade of Decision,” The author maintained that crafting sustainable solutions to global environmental problems will have to involve the stripping away of the mass denial that entraps humans across the planet. The author envisioned that such developments would need to be initiated in “the decade of decision,” i.e., the decade of the 1990s, prior to the advent of the present millennium. Since such changes did not occur, the human species has significantly less time in which to take action. Our species, thus, remains locked in a mass addiction-denial cycle, allowing it to continue disassembling the planetary life-support systems because of its addiction to misuse and abuse of resources and its denial that continuing overpopulation is the basic fuel of such misuse and abuse. If humans are entrapped within a species-wide addiction-denial cycle, then it might be helpful to examine this global psychological problem by use of the disease model of substance abuse. Application of this disease model indicates that humans have become addicted to resource overconsumption accompanied by denial that such overconsumption has given rise to global problems that threaten the continued existence of life on planet Earth. We submit that rerouting our destructive pathway will have to involve exposing the origin of the collective psychic trauma that has given rise to our addiction to overpopulation and overconsumption. In this attempt, we have constructed a multi-step hypothesis proposing the evolution of a series of events that have led from the appearance of rationality accompanied by self-awareness and awareness of space-time positioning establishing a fear of the inevitable giving rise to a cycle of addiction and denial promulgating violence of all types and at all levels leading to the development of destructive worldviews that reinforce the violence. Given the pervasive nature of such destructive worldviews, the violent behaviors they facilitate, and the social and environmental problems they have promulgated, a pivotal question facing our species is whether worldviews can be shaped that are constructive as opposed to destructive. In our opinion, if such a transformation is possible, it will have to involve neutralization of the fear of the inevitable that appears to arise from our rationality and the awareness it gives us of the limited nature of our existence as individuals. Such a transformation from destructive to constructive worldviews will have to be based on a clear understanding of the manner in which human culture has evolved from generalized behavior. Culture is dependent on the passage of information from one member of a species to another through the agency of teaching and learning. Teaching and learning is the aspect of human culture that will have to be marshalled to accomplish the neutralization of the fear of the inevitable necessary to intervene in the vicious cycle of addiction to violence and its denial and bring about a transition to a worldview that will support the creation of a sustainable human society. Formal teaching and learning occur within educational systems. The present educational system, however, acts as a hindrance to the change necessitated, because it is based on operant conditioning, which produces graduates of the system who are wedded to the status quo, i.e., the system that has given rise to the addiction-denial cycle of violence. As a consequence, the formal educational system will have to be restructured in a top-to-bottom fashion by recognizing that rational capability will need to rest on the creation of evidence-based belief systems that emphasize operating within the world as it really is and not as we might like it to be. Furthermore, we will have to eschew short-term thinking that makes us think that it is possible to gain immediate benefits without having to face long-term consequences. In addition, we will have to learn that rights do not accrue to individuals without attendance to the associated responsibilities. Given such powerful impediments, it might be most efficacious to think of the role of education in effecting the transition from unsustainable to sustainable society as one of providing therapy for the various psychological ailments with which most humans appear to be beset. Envisioning educational reform to achieve sustainability as species-wide psychotherapy involves the realization of three principal goals as follows: (1) to alleviate the conditions that have led to the unsustainable society; (2) to modify the destructive behavior caused by embroilment in an addiction-denial cycle; and (3) to increase the understanding of the provisions of the “biological contract” to lead ultimately to the capacity to adapt to the requirements for living sustainably on the planet. We have written this essay in an attempt to identify why humans have embraced destructive worldviews in adapting to life on Earth and why the traditional educational approach has had so little effect on responding successfully to the global environmental problems issuing from these worldviews. In our view, we will have to confront the serious flaws in the human psychic and societal makeup in order to learn how to overcome these flaws in order to have any chance to create workable and lasting solutions to the set of problems that threaten the human species with extinction by design


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