Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Comunicació participativa pel canvi social: la despatriarcalització del relat del Museu Marítim de Barcelona

    1. [1] Universitat Autònoma de Barcelona

      Universitat Autònoma de Barcelona

      Barcelona, España

    2. [2] Universitat Autònoma de la Ciutat de Mèxic
  • Localización: Comunicació: revista de recerca i anàlisi, ISSN-e 2014-0444, Vol. 39, Nº. 2, 2022, 29 págs.
  • Idioma: catalán
  • Títulos paralelos:
    • Participatory communication for social change: The depatriarchalization of the narrative of the Barcelona Maritime Museum
  • Enlaces
  • Resumen
    • català

      En el marc de l’Agenda 2030, la reflexió s’endinsa en com la comunicació participativa pel canvi social esdevé un camp fèrtil perquè les institucions culturals públiques puguin afrontar les tres principals crisis que viuen: l’accés (participació), el reconeixement (interacció) i la representació (relat). S’entén així que la comunicació participativa procura l’accés i la participació de subjectes exclosos del relat patriarcal. A l’article es presenta també el cas pràctic que ajuda a posar a prova si la comunicació participativa és un marc que possibilita aquest canvi: el procés engegat pel Museu Marítim de Barcelona (MMB) amb l’objectiu de replantejar com ha de canviar el relat per tal de fer-lo més igualitari. En el cas del MMB, la recerca s’estructura entorn de cinc grups de discussió integrats per dones que treballen en el camp marítim. La participació de les dones obre la possibilitat d’unes narratives que poden configurar-se com a nous relats i noves formes de memòria. La recerca, a més, mostra la idoneïtat dels grups de discussió com a pràctica metodològica que propicia la comunicació participativa.

    • English

      Within the framework of the 2030 Agenda, thought is given as to how participatory communication for social change is currently assisting public cultural institutions to face three of their main problems: access (participation), recognition (interaction) and representation (narrative). It is generally accepted that participatory communication involves providing access to groups of people who are excluded from the patriarchal narrative, and securing their participation. This paper also presents a case study that helps to test whether or not participatory communication is a framework that enables this change. The Barcelona Maritime Museum (MMB) engaged in a process to rethink its narrative in order to make it more egalitarian. In the case of the MMB, the research was structured around five focus groups comprising women working in the maritime field. The participation of women allowed the possibility of narratives that could be configured as new stories and new forms of memory. The research also highlighted the suitability of focus groups as a methodological practice that promotes participatory communication.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno