Tras un breve repaso a la propuesta de una Lógica Empírica de John Dewey, en la que trazo sus similitudes con la moderna Teoría de la Argumentación o Lógica Informal, examino el tipo de postura naturalista defendida en “Logic, The Theory of Inquiry” (1938), planteada en primer lugar como un naturalismo físico u orgánico que más tarde se abre a un naturalismo cultural o social. Examino críticamente la fusión de “causas naturales” y “razones culturales” de la aproximación de Dewey y concluyo que, si bien explica consistentemente la continuidad entre unos y otras, no resuelve la incompatibilidad entre perspectivas epistémicas.
After a brief review of John Dewey’s proposal of an Empirical Logic, in which I trace its similarities to modern Argumentation Theory or Informal Logic, I examine the type of naturalistic stance advocated in “Logic, The Theory of Inquiry” (1938), posited as a physical or organic naturalism that later opens up to a cultural or social naturalism. I critically examine the fusion of “natural causes” and “cultural reasons” in Dewey’s approach and conclude that, while it consistently accounts for the continuity between the two, it does not resolve the incompatibility between epistemic perspectives.
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