Tarragona, España
Entender la evolución de la idea de la promenade en la crítica corbuseriana. Cómo la idea ha ido pasando de laidea del movimiento al pintoresquismo, a lo cinematográfico y finalmente a la idea de montaje. Leyendo Le Corbusierentender que lo mas relevante de la promenade es la idea de lo inesperado para el espectador. Entender de dónde viene estaidea de lo inesperado a través de la formación de Le Corbusier y, sobretodo, a partir de su formación en la crítica del S.XIX.Especialmente importante para entender la idea de lo inesperado es el libro de Mornings in Florence de Ruskin, en especialsu descripción de la capilla de los españoles. Esta capilla también será objeto de estudio por Le Corbusier y, en ella,reconoce la importancia de lo inesperado en arquitectura.
The first objective of this paper is to understand the evolution of the idea of promenade in Le Corbusier’s critic.The paper follows how the idea has changed from the movement to the picturesque, to the cinematographic and finally to theidea of montage. The second objective is to understand that the idea of the unexpected for the spectator is key for thepromenade. Then we try to understand where does the idea of the unexpected come in Le Corbusier’s formation with specialinterest in his formation in the nineteenth century critics. And how important to understand the idea of the unexpected isRuskin’s Mornings in Florence, specially his description of the Spanish Chapel. This chapel will be case study for LeCorbusier and in his study he recognises the importance of the unexpected in architecture.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados