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Resumen de CAD Modelling and Virtual Simulaton of an Aircraft Door Mechanism

Eugenio Pezzuti, Giuseppe Episcopo, A. Ubertini, P. P. Valentini, L. Vita

  • español

    En este trabajo los autores explican una metodología para reconstruir un mecanismo de una puerta de un avión y para simular el su funcionamento. Computer Aided Simulation (Digital Mock-up) es el solo modo para evaluar completamente todas la prestaciones, el montaje, las posibles interferencias y la sensibilidad a los errores mecánicos de un aparado mecanico muycomplicado. In este caso el aparato esta formado de varios cientos de partes funcionales y de diferentes mecanismos que interracionan simultáneamente durante la abertura de la puerta. El movimiento de la puerta es espacial y muy complicado da evaluar sin una simulación 3D. La simulación dinámica del movimiento ha sido realizada por medio de las técnicas multibody; de esta manera ha sido posible evaluar todas las fuerzas y las reacciónes en cada juntura y estudiar la dinámica del sistema entero. La metodología desarrollada emplea un programa totalmente paramétrico y permite de introducir las variables específicas para simular los errores mecánicos y de montaje para evaluar suos efecto en el movimiento de la puerta.

  • English

    In this paper the authors explain a methodology to reconstruct a mechanism of an aircraft door and simulate its functioning. Due to its complexity the computer aided simulation (Digital Mock-up) is the only way to evaluate the performances, to check the assembly procedure, to find out possible interferences, and to study the sensitivity of each component to mechanical errors. The complete assembly is made of hundreds of functional parts. Moreover, the whole system is composed of several different mechanisms which interact together during the door opening procedure. All these mechanisms have to work precisely and in cooperation, and the motion of the door is spatial and quite difficult to understand without a three dimensional simulation. The dynamic simulation of the motion has been performed by means of multibody techniques, so it has been possible to evaluate the reaction forces on each joint and characterize the dynamic behaviour of the whole system.

    The proposed methodology is based on a fully parametric CAD program and it allows to introduce specific variables to simulate mechanical errors in manufacturing or assembling in order to assess their effect on the motion of the door.


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