Ayuda
Ir al contenido

El proemi al llibre III del Curial, les muses i el context italià de la novel·la

  • Autores: Abel Soler Molina
  • Localización: Actes del Divuitè Col·loqui Internacional de Llengua i Literatura Catalanes: Universitat de Bucarest, 2-6 de juliol de 2018 / coord. por Oana-Dana Balaș, Xavier Montoliu, 2021, ISBN 978-84-9965-590-1, págs. 286-295
  • Idioma: catalán
  • Enlaces
  • Resumen
    • català

      Curial e Güelfa, novel·la cavalleresca escrita a Itàlia (ca. 1445-1448), en català, i atribuïda al gran camarlenc de Nàpols, Enyego d’Àvalos, és l’obra d’un lletraferit que ha assimilat i propugna les idees i els ideals humanístics del primer Quattrocento. En el proemi al llibre III, l’escriptor confia en la tutela de les Muses i parodia satíricament les «piques» escolàstiques (les ‘garses’ del mite ovidià). Les Muses al·legoritzades per Fulgenci i una harmonia còsmica dirigida per Apol·lo Musagetes, dos temes cars als neoplatònics italians, serveixen de fil conductor a l’autor a l’hora de defendre la seua llibertat –i el seu atreviment– com a creador de «poesia», de narrativa de ficció ornamentada per mites clàssics. Les fonts sobre les quals fonamenta l’escriptor el seu experiment de «cavalleria humanística» són italianes i les seues tècniques d’imitatio literària –les de Gasparino Barzizza– són ja pròpies del Renaixement.

    • English

      Curial e Güelfa, a chivalric novel written in Italy (ca. 1445-1448), in Catalan, and attributed to the great chamberlain in Naples, Enyego d’Àvalos, is the work of a literature lover who has assimilated and supports the ideas and humanistic ideals from the first Quattrocento. In the prologue to Book III, the writer trusts the Muses’ protection and parodies satirically the scholastic «piques» (the ‘herons’ in Ovid’s myth). The Muses, allegorised by Fulgentius and a cosmic harmony directed by Apollo Musagetes, two favourite topics for the Italian Neo-Platonic supporters, serve as a common thread for the author to defend his freedom –and his daring– as a creator of «poetry», of fiction narrative adorned by classical myths. The sources upon which the writer bases his experiment of «humanistic chivalry» are Italian and his techniques of literary imitatio –the ones of Gasparino Barzizza– are the typical ones from the Renaissance.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno