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The appraisal of lexical content in ESP coursebooks against corpus-driven and frequency vocabulary lists

    1. [1] Universidad Politécnica de Cartagena/Murcia
  • Localización: Language Windowing through Corpora / Isabel Moskowich (ed. lit.), Begoña Crespo (ed. lit.), Inés Lareo Martín (ed. lit.), Paula Lojo Sandino (ed. lit.), Vol. 2, 2010 (Part II, L-Z), ISBN 978-84-9749-401-4, págs. 671-687
  • Idioma: inglés
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Entre las competencias que los nuevos graduados en ingeniería deben adquirir durante su formación seencuentra la capacidad de comunicarse en una lengua extrajera. El uso idiomático del vocabularioespecializado característico es un componente esencial. Por lo tanto, los libros de texto destinados a laenseñanza del inglés especializado deben aportar el contenido léxico que proporcione los resultados másbeneficiosos y asegure el desarrollo de las destrezas comunicativas. Sin embargo, tales libros no suelencubrir las necesidades de los alumnos.En este trabajo se evalúa el contenido léxico de tres libros de texto utilizados en la enseñanza de inglésde telecomunicaciones. Primero, se comprobará en qué medida reflejan el lenguaje utilizado por lacomunidad discursiva de acuerdo con resultados derivados de investigaciones basadas en corpus yfrente al repertorio léxico especializado de telecomunicaciones extraído mediante análisis de corpus.Después, el vocabulario se analizará en relación a diferentes bandas de frecuencia léxica y frente a lalista de vocabulario académico. Las deficiencias halladas en la presentación del vocabulario muestranque los manuales analizados no son apropiados en diferentes aspectos: selección léxica, cantidad,repetición y equilibrio.

    • English

      Vocabulary competence is an essential component of the subject-specific literacy that new graduatedengineers are requested to acquire during their training period. Therefore, teaching materials must beendowed with the lexical content which provides the most beneficial results and assures the developmentof communicative skills: academic and technical vocabulary of the domain. However, there seems to be ageneral lack of adequate ESP coursebooks capable of meeting students’ needs.The goal of this work is to appraise the lexical content of three coursebooks which have ever been usedin teaching English for telecommunication engineering. First, the books will be assessed to evaluate towhat extent they reflect the language deployed by the discourse community as drawn from corpus-basedresearch and against a corpus-driven telecommunication word list. Second, the lexical input will beexamined in terms of word frequency bands and against the Academic Word List. The results of theanalysis reveal some deficiencies in the presentation of vocabulary which show the unsuitability of themanuals examined in several respects: lexical choice, quantity, repetition and balance.


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