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Resumen de Does a visit to a blue-green space evoke positive feelings? Blue and green spaces survey in Shkodra’ Lake, Albania

Samel Kruja, Olta Braçe

  • español

    Las personas que viven en zonas urbanas se enfrentan a varios retos para mejorar su salud y bienestar.El propósito de esta investigación es explorar más a fondo cómo el uso de los espa-cios azules y verdes urbanos está relacionado con el estado de ánimo de las personas cuando visitan estos espacios. Para ello se realizó un estudio transversal de una muestra de población adulta en Albania de entre 16 y 74 años mediante una encuesta en línea a través de la plataforma Google Form entre abril y mayo de 2021. El cuestio-nario incluía preguntas relacionadas con las características socioeconómicas, los es-pacios verdes y azules urbanos, e información sobre los sentimientos autodeclarados. Tras el proceso de validación y depuración, se obtuvo una muestra representativa (nivel de confianza del 95%) de 530 encuestados. También, se utilizaron estadísticas descriptivas para analizar indicadores como: (1) las características sociodemográficas; (2) la frecuencia de las visitas en espacios azules y verdes en las últimas 4 semanas; (3) el tiempo empleado durante la visita; (4) las actividades realizadas durante la visita; (5) el tipo de acompañamiento; (6) el motivo de no visitar EVA y la calidad de EVA.

  • English

    People living in urban areas must face several challenges to improve their health and well-being.The purpose of this research is to further explore how the use of urban blue and green spaces is related to the people’s mood feelings when visiting these spaces. A cross-sec-tional study is carried out with an adult sample population in Albania with people be-tween 16-74 years old by an online survey. Respondents have been asked to complete the survey via the platform Google Form, from April to May 2021. The questionnaire included questions related to socio-economic characteristics, urban green and blue spaces (GBS), and self-reported feelings information. After the validation and cleaning process, a representative sample (95% level of confidence) of 530 respondents was obtained. Descriptive statistics were used to analyze indicators such as (1) sociodemo-graphic characteristics; (2) frequency of visits in GBS in the last 4 weeks; (3) time spen-ding during the visit; (4) activities carried out during the visit; (5) type of accompaniment; (6) the reason for not visiting GBS and the quality of GBS. The SPSS software platform was used for the statistical analyses. The frequency, percentage, mean and standard deviation calculations were used to calculate data from the sample. The Chi-square test was used to examine the relationship between the frequency of visits in blue space and the people’ mood. The study shows a significant relationship among the frequency of visits of blue and green spaces and positive mood feelings.


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