Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de L'art rupestre durant el procés de Neolitització a Catalunya

Ramon Viñas i Vallverdú, Josep Maria Vergès Bosch, Maria Fontanals Coll, Albert Rubio i Mora

  • El territori català preserva un important patrimoni d’art rupestre que reflecteix la presència de dues tradicions pictòriques. Per una banda, l’anomenat conjunt d’art llevantí —definit per figures de trets realistes o naturalistes i amb una temàtica centrada en el món de la cacera i la recol·lecció—; i per l’altra, un art esquemàtic —determinat per figures simplificades i elements abstractes— que assenyalen l’entrada dels canvis ideològics i simbòlics del neolític. Aquests canvis, dins del VI mil·lenni aC, varen suposar per les societats caçadores-recol·lectores l’inici d’un procés de transformació gradual de gran transcendència, tant econòmic com social. Una etapa que, forçosament, degué generar sincretismes culturals que podem intentar resseguir a través de la documentació rupestre i el registre arqueòlogic. En aquest article presentem alguns exemples de la documentació rupestre, que poden servir per exemplificar, per una part, la transició de l’economia caçadora-recol·lectora a l’agrícola-ramadera i per l’altra, els sincretismes conceptuals i tècnics, recolzats per l’anàlisi de les figures i del context arqueològic.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus