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Sistema coaching tutorial: caso de uso en un seminario de titulación

    1. [1] Universidad Autónoma del Estado de México

      Universidad Autónoma del Estado de México

      México

  • Localización: Apertura: Revista de Innovación Educativa, ISSN-e 2007-1094, ISSN 1665-6180, Vol. 13, Nº. 1, 2021 (Ejemplar dedicado a: Acompañamiento tecnopedagógico en época de emergencia)
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • Coaching Tutorial System: use case matter of degree seminar
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Las tecnologías de la información y la comunicación desempeñan un rol importante en la educación. Los sistemas coaching promueven un nuevo método de enseñanza, basados en la digitalización y automatización de las actividades. Este estudio presentó la construcción de un sistema coaching tutorial en el acompañamiento académico de los alumnos de la Licenciatura en Comercio Internacional del Centro Universitario Nezahualcóyotl, de la Universidad Autónoma del Estado de México. La investigación se dividió en cuatro fases: 1) elaboración de los modelos instruccionales para el diseño y elección de los materiales didácticos, 2) diseño del sistema, 3) programación del sistema y 4) evaluaciones de funcionalidad del sistema coaching. El sistema desarrollado es una herramienta potencial, ya que permite la inclusión de los materiales mejor adecuados a las necesidades del alumno, al considerar las diferentes modalidades educativas, por lo que fue una herramienta innovadora, de fácil acceso e idónea en la era digital actual.

    • English

      The purpose of the present study was to evaluate the impact of a training program on the level of working memory in a sample of university students. For this, a quasi-experimental study with an active control group was implemented in 29 students of basic teaching and computer systems, applying complex span tasks before and after the intervention. For training, multimídia routines were used for the experimental group and an academic essay elaboration workshop for the control group. The pre-test confirmed intergroup statistical equality for all the measurements used and the post-test, in favor of the experimental group, detected significant difference and large effect size in visuospatial memory and non-significant with medium size, for verbal memory. Additionally, the Raven’s Matrices test was applied to determine effects of training on intelligence, finding no significant difference. Therefore, it is concluded that training based on multimedia routines did not generate gains in intelligence or in working memory, in its verbal domain, although it did in its visual-spatial domain. However, the results must be taken with reservations, due to the limitation represented by the size of the sample, which, if corrected in future interventions, may enrich the findings on the means to improve working memory.


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