Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Un tractat de composició anònim del segle XVIII escrit en català

  • Autores: Xavier Daufí
  • Localización: Revista catalana de musicologia, ISSN 1578-5297, Nº. 13, 2020, págs. 101-138
  • Idioma: catalán
  • Títulos paralelos:
    • An anonymous 18th century composition treatise written in catalan
  • Enlaces
  • Resumen
    • català

      L’arxiu del Centre de Documentació de l’Orfeó Català (CEDOC) conserva el manuscrit d’un tractat de composició anònim del segle xviii que té la particularitat d’estar redactat en català. Tot i que no es té constància ni del nom del seu autor, ni de la data exacta en què va ser escrit, la troballa d’aquest document resulta, sens dubte, d’un extraordinari interès. En primer lloc, es tracta d’una de les poquíssimes obres teoricomusicals del Setcents redactada en català. D’altra banda, representa un notable testimoni dels coneixements que s’esperaven d’un mestre de capella de qualsevol església del país, així com de la manera com aquells es transmetien. Tal com manifesta en diversos moments el desconegut autor del manuscrit, amb la seva obra pretén donar una sòlida formació als compositors, instruintlos des dels primers ensenyaments fins als conceptes més avançats. L’objectiu final que es proposa el teòric és l’èxit dels seus deixebles en unes oposicions a mestre de capella. D’aquesta manera, a les darreres pàgines del tractat, i aquesta és una altra qüestió de remarcable interès que presenta el volum, l’autor explica els diferents tipus d’exercicis que els aspirants es trobaran als exàmens a què se sotmetin. Exercicis, certament, d’una extrema complexitat.

    • English

      The CEDOC archive preserves the manuscript of an anonymous 18thcentury composition treatise which has the peculiarity of being written in Catalan. Although neither its author’s name nor its date of writing are known, the existence of the document is extraordinary in itself. In the first place, it represents one of the very few 18thcentury works on musical theory written in Catalan. Furthermore, its contents may be viewed as a significant reflection of the knowledge expected of a chapel master in any of the churches of Catalonia in that period, as well as of the way that knowledge was imparted. With his work, as he himself declares, the unknown author’s aspiration was to provide composers with a thorough training, teaching them everything from the first elements of music to the most complex concepts. The final aim of his work was the success of his students in competitive examinations taken to obtain a chapel master post. Thus, in the last few pages of the manuscript – and this is another interesting point in this treatise – the author explains the different types of exercises that candidates will come across in such examinations. These exercises were, indeed, extremely complex.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno