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Resumen de El oyente de radio

Bárbara Avrella, Mágda Rodrigues da Cunha

  • English

    The presence of radio in the daily life of Brazilians is marked by a dialogue that involves technological transformation and changes in the listener's profile. The study presented here aims to analyze the relationship between the radio and the audience, showing the adaptations in the media ecosystem. In the first stage, a historical recovery of radio development is organized in conversation with the construction of the public profile and describes the entry of radio and the public into the digital universe. It is about the analogic period (1920s to the end of the 20th century) and digital period (from the 2000s). In the second stage, the profile of the radio listener is presented in the environment that is currently constituted. For this purpose, daily consumption practices by listeners living in rural and urban areas of Rio Grande do Sul, a state in southern Brazil, are investigated. The first stage is based on bibliographic and descriptive research and the next includes open interviews, conducted in 2019 and 2020. Aspects related to habits are highlighted in the face of technological changes, language, formats and consumption. It is noticed that the radio is strategically positioned in all periods of time, changes and takes on new interfaces, proves to be versatile and multifaceted. In today's media ecosystem, audiences build their radio and share their choices autonomously.

  • português

    La presencia de la radio en la vida cotidiana de los brasileños está marcada por un diálogo que involucra transformación tecnológica y cambios en el perfil del propio oyente. El estudio presentado en este texto tiene como objetivo analizar la relación entre la radio y la audiencia, demostrando las adaptaciones en el ecosistema mediático. En la primera etapa, se organiza una recuperación histórica del desarrollo de la radio en conversación con la construcción del perfil público y se describe la entrada de la radio y el público en el universo digital. Estos son los periodos analógico (desde la década de 1920 hasta finales del siglo XX) y digital (desde la década de 2000). En el segundo momento, el perfil del oyente de radio se presenta en el entorno que se constituye actualmente. Se investigan las practicas de consumo diario de los oyentes residentes en áreas rurales y urbanas del Rio Grande do Sul, una província del Sur de Brasil. La primera etapa se basa en la investigación bibliográfica y descriptiva y la siguiente incluye entrevistas abiertas, realizadas en 2019 y 2020. Se destacan aspectos relacionados con los hábitos ante los cambios tecnológicos, el lenguaje, los formatos y el consumo. La radio se posiciona estratégicamente en todos los períodos, cambia y adquiere nuevas interfaces, resulta versátil y multifacética. En el ecosistema de medios actual, las audiencias construyen su radio y comparten sus elecciones de forma autónoma.


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