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Resumen de El sector educativo en el federalismo alemán y en el contexto europeo – entre la descentralización y la centralización: ¿quo vadis en tiempos del virus corona?

Hellmut Wollmann

  • español

    En el artículo, se analizan los cambios del sistema federal alemán en relación a la distribución de competencias, desde el establecimiento de la República Federal en 1949 hasta el presente. La pregunta que se plantea es en qué momento y por qué se han desarrollado tendencias hacia una mayor descentralización o centralización. La discusión está focalizada en el sector educativo actual. En 1949 fue asignado un status constitucional y político explícitamente descentralizado debido a las responsabilidades legislativas, financieras y operacionales atribuidas casi exclusivamente a los Länder y (a menor grado) a los gobiernos locales. Desde entonces el sector educativo ha visto intervenciones federales (legislativas y financieras), culminando en 2019, en una intervención financiera federal para fomentar la “digitalización” del sector escolar cuya importancia e impacto se subrayó por la crisis de la COVID-19. En las conclusiones, el artículo discute iniciativas y estrategias de los Länder y de las autoridades locales para mantener (y también recuperar) su papel tradicional en el sector educativo.

  • English

    The paper discusses changes which Germany’s federal system and its distribution of competences, responsibilities and resources between the central/federal and the regional/Länder levels has undergone between the foundation of the Federal Republic in 1949 and the current situation. The guiding question is whether, when and why the development has pointed at decentralization or centralization. The discussion focuses on the education sector (schools, universities) which, in 1949, was given a pronouncedly decentralized constitutional and political status with the legislative, financial and operational responsibilities for the education sector (schools, universities) almost exclusively assigned to the regions (Länder) (and to a lesser degree to the local authorities). In the subsequent developmental stages and moves (constitutional amendments etc.) which are laid out in the paper the education sector experienced a sequence of “centralizing” federal (legislative and financial) interventions. Recently, in 2019, a major federal financial intervention has been inaugurated which is meant to promote the “digitisation” of the school sector and the importance and the impact of which has been heightened by the Corona virus crisis. In conclusion the paper discusses political initiatives and strategies for the regions (Länder) and local authorities to maintain (and also regain) their traditional role in the education sector.


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