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Resumen de Are Pre-Service Foreign Language Teachers Ready for CLIL in Catalonia?: A Needs Analysis from Stakeholders’ Perspective

Laura Pons Seguí

  • español

    El Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lengua Extranjera (AICLE) es un enfoque educativo que pretende desarrollar la competencia lingüística en una lengua extranjera del alumnado. No obstante, su implementación no siempre ha ido acompañada de la suficiente formación docente. Este estudio examina las competencias de los docentes AICLE e identifica las necesidades de formación que los docentes de lengua extranjera en formación inicial tienen respecto a estas competencias. Los participantes son docentes de lenguas extranjeras de primaria y secundaria en formación inicial (n=44), formadores AICLE, inspectores y coordinadores AICLE (n=18). Las necesidades de formación de los estudiantes respecto a la competencia comunicativa, de autorreflexión, metodológica y de gestión del aula se han estudiado con el cuestonario de Peacock (2009). Se ha utilizado una entrevista semiestructurada para comprender las necesidades de formación identificadas. Los participantes consideran que la competencia comunicativa, la metodológica y la de gestión del aula son igualmente necesarias para un docente AICLE. Asimismo, los participantes consideran que el conocimiento del contenido y las competencias de trabajo en equipo, colaboración interescolar y de desarrollo de materiales son también relevantes. Se identifican necesidades de formación para todas las competencias siendo las más destacadas la competencia metodológica y la comunicativa.

  • English

    Content and Language Integrated Learning (CLIL) is an educational approach that has been fostered as a way to increase students’ foreign language competence. However, its implementation has not always come along with the sufficient teacher training. This study aims to examine CLIL teachers’ competences and identify what training needs preservice language teachers have towards these competences. The participants of this study are pre-service primary and secondary foreign language teachers (n=44), CLIL teacher trainers, inspectors and CLIL coordinators (n=18). Peacock’s (2009) questionnaire is used to analyse pre-service teachers’ training needs towards language, self-reflection, methodological and classroom management competences. A semi-structured interview is used to elicit stakeholders’ perceptions towards CLIL teachers’ competences and training needs. The quantitative data shows that stakeholders believe that language, methodological and classroom management competences are equally necessary for a CLIL teacher. Apart from the initial domains analysed, participants consider that content knowledge and teamwork, interschool collaboration and material development competences are also relevant. In addition, training needs relative to these competences are found. However, considerable deep training needs for methodology and foreign language competence are identified. The findings have implications for CLIL teacher education.


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