Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de The association between early childhood education of 3-5 year olds and maternal marital status in Mexico, 2010

Eunice Danitza Vargas Valle, Georgina Martinez Canizales

  • español

    Se analiza la asociación entre la asistencia al prescolar de niños de 3 a 5 años y el estatus marital materno en México y se determina cómo esta asociación varía por nivel de educación y estatus socioeconómico de la madre. Con base en los microdatos del censo mexicano 2010, se emplea estadística descriptiva y modelos de efectos aleatorios. Los niños de las mujeres solteras, separadas y en cohabitación presentan menor asistencia escolar que los niños de las mujeres casadas. Sin embargo, para los niños de madres con altos niveles educativos estas desventajas disminuyen, o revierten para aquellos con madres divorciadas, excepto para aquellos con madres en cohabitación.

  • English

    This paper examines the association between preschool enrolment of 3-5 year olds and maternal marital status in Mexico and determines how this association varies by maternal education and socioeconomic status. Based on microdata from the 2010 Mexican census, we used descriptive statistics and random-effect logistic models for this analysis. Children of single, separated or cohabiting mothers have lower preschool enrolment rates than children of married mothers. However, for children of highly-educated mothers, these disadvantages are slightly reduced, and reversed for children of divorced mothers, except for children of cohabiting mothers, whose lower preschool enrolment persist across social groups.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus