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Resumen de Tendencias del turismo cultural

María Pilar Espeso Molinero

  • español

    El objetivo de este trabajo es reflexionar sobre las características del crecimiento del turismo mundial y su relación con el desarrollo del turismo cultural. Los próximos años estarán marcados por un aumento constante de visitantes, con perfiles demográficos, geográficos, funcionales y culturales diversos.

    Bajo el paradigma de que el turismo cultural debe contribuir a la mejora de la calidad de vida de todos los involucrados, este trabajo propone distintas líneas de actuación que contribuyan a la sostenibilidad del sector cultural y turístico. El documento aborda otras tendencias como la necesidad de equilibrio entre marketing y planificación, la construcción colectiva de las imágenes turísticas, la importancia actual del patrimonio inmaterial o la creciente presencia de las nuevas tecnologías en todos los aspectos del turismo cultural.

  • English

    This work aims to reflect on the characteristics of global tourism growth and its relation to cultural tourism development. The next few years will witness remarkable growth in tourism numbers, with visitors coming with diverse demographic, geographic, functional, and cultural backgrounds. Under the paradigm that cultural tourism should contribute to life quality improvement of all those involved, this work proposes different lines of action that contribute to the sustainability of the cultural and tourism sector.

    The document addresses other trends, such as the need for a balance between marketing and planning, the collective construction of tourist images, the importance of intangible heritage, or the growing presence of new technologies in all aspects of cultural tourism. Under the paradigm that cultural tourism should contribute to life quality improvement of all those involved, this work proposes different lines of action that contribute to the sustainability of the cultural and tourism sector. The document addresses other trends such as the need for balance between marketing and planning, the collective construction of tourist images, the current importance of intangible heritage or the growing presence of new technologies in all aspects of cultural tourism


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