La investigación descrita en este artículo se centra en las críticas al enfoque estructural piagetiano y su postulado logicista. En su lugar, se aboga por un enfoque procedural encaminado al descubrimiento de estrategias y procesos cognitivos involucrados en la realización de tareas. Los sujetos fueron 240 niños que asistían a clases de tercero y octavo de EGB. La discusión de los resultados se realiza en términos de procesamiento de la información, esbozándose además un modelo teórico-evolutivo para ese estadio, así como una argumentación crítica en torno al logicismo
The research study described in this article focuses on criticisms to the Piagetian structural viewpoint and its logicist postulate. Instead, we support a procedural approach directed at the discovery of cognitive processes and strategies involved in task resolution. We have likewise abandoned logicist biases due to their distorting effect on models of thought. Five tasks were selected belonging to the concrete operations period and were procedurally analysed through task-analytic techniques. The subjects were 240 primary school children attending third and eighth grades. The results are discussed within an information processing framework; a developmental model for this stage is outlined, and critical arguments on logicism are also provided.
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